De vraag
Mijn dochter koos voor haar vader
Beste Jolet,
Mijn dochter was drie jaar oud toen haar vader en ik gingen scheiden. Tot haar dertiende heeft ze bij mij gewoond, daarna besloot ze tot mijn grote schrik bij haar vader te willen wonen, 220 kilometer ver weg. Ik voel me hierdoor een heel slechte moeder: mijn kind wil niet bij me wonen! Ze komt om de week en onze relatie is goed, maar eigenlijk wil ik alleen maar horen dat ze terugkomt. Door mijn gekwetstheid reageer ik geforceerd op haar. Hoe kan ik de relatie goed houden?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Kinderen van gescheiden ouders voelen zich vaak irreëel verantwoordelijk voor hun ouders, maar uw dochter durfde deze keus te maken. Bovendien is de relatie met de vader al die jaren in stand gebleven. Dit zegt mij dat u uw dochter goed hebt grootgebracht. Dat was vast niet altijd even makkelijk. Probeer uw gekwetstheid te verwerken en kijk naar de positieve kanten van de nieuwe situatie.
Vader en dochter kunnen nu een nauwere band ontwikkelen, wat goed is voor haar. Het zal u helpen als u actief zoekt naar een nieuwe rol in uw dochters leven; u mag nu een beetje meer de ‘verwenouder’ zijn. Ga leuke dingen met zijn tweeën doen. Als uw dochter niet een heel weekend naar u toe kan komen – wat heel normaal is op deze leeftijd – dan kunt u bijvoorbeeld haar kant op gaan voor een uitje. Een ontmoeting buitenshuis is een heel nieuwe manier om met elkaar om te gaan. Ik hoop dat u snel weer kunt genieten van de goede relatie met uw dochter.
• Hebt u relatieproblemen, knellende familiebanden of een lastige collega? Vraag Jolet om raad! Jolet Plomp selecteert maandelijks vijf vragen en beantwoordt deze op de website en in Psychologie Magazine. Uw naam wordt niet gepubliceerd.