De vraag
Onze dochter weigert op te ruimen
Onze dochter van 13 laat overal haar spullen slingeren. Als ze binnenkomt gooit ze jas en tas op de stoel, ploft neer op de bank, doet haar uit en laat ze daar liggen. Ze scheurt de Tina open en laat steevast het cellofaantje op de bank liggen.
In de boekenkast heeft ze een eigen plankje voor haar spullen, maar dat is altijd overvol omdat mijn man en ik spullen die we van haar tegenkomen daar neerleggen. We roepen zooo vaak dat ze spullen moet opruimen, maar ze doet het gewoon niet. Nu gaat ze zelfs al woedend grommen als we er weer een opmerking maken en loopt boos naar haar kamer.
Wat kunnen we doen om te zorgen dat het opruimen van die paar dingen in haar systeem komt, het lukt ons gewoon niet.

Het advies
Dankjewel voor je vraag!
Mijn eerste reactie was: wat goed dat jullie in de boekenkast speciaal voor je dochter een plank hebben vrijgemaakt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het gedrag van je dochter jullie irriteert en moedeloos maakt.
Het is overigens bekend pubergedrag en gelukkig gedrag dat goed te beïnvloeden is.
Ik doe je een aantal suggesties. Ze bieden ieder voor zich geen garantie op succes, maar ze helpen je vast in de goede richting.
In willekeurige volgorde:
1. Opruimen moet je leren
Opruimen zou eigenlijk een vak op de basisschool moeten zijn. Doe dat opruimen samen. Heb het dan niet over haar ‘troep’, maar zeg dat je het weer ‘gezellig’ wilt maken. In jullie geval samen de woonkamer gezellig maken voordat jullie aan tafel gaan of als ze naar bed gaat.
2. De 30 seconden regel
Maak met het hele gezin de afspraak dat alles wat minder dan 30 seconden kost om op te ruimen, meteen moet worden opgeruimd. Maak er een spelletje van, dus jij en je man moeten je er ook aan houden, je zou dit iedere dag voor het eten met elkaar kunnen doen.
3. Haar oplossing
Ga samen met je man, op een moment dat er geen strijd is, met je dochter om de tafel zitten en spreek haar vanuit haar volwassene aan. Geef aan dat jullie een probleem hebben met haar rondslingerende spullen en vraag haar wat voor oplossing zijzelf kan bedenken. Zij moet een voorstel doen, hoe zij het wil oplossen, de actie moet vanuit haar komen. Ze moet ook zelf bedenken wat ze gaat doen als ze jullie afspraak niet nakomt. Haar tegenprestatie moet iets zijn dat leuk voor jullie is, zoals taart bakken, ontbijt op bed brengen. Dit alles kunnen jullie samen in een soort contractje zetten.
4. Loslaten
Vraag jezelf af wat er zou gebeuren als je er geen aandacht meer aan zou besteden en het zonder irritatie zelf zou opruimen? En je dochter alleen nog zou bevestigen als ze wel iets opruimt of ander positief gedrag.
5. De meest praktische oplossing
Zet een kist, doos of mand, een zogenaamde ‘dropbox’ in de hal of gang en laat haar daar alles in ‘droppen’ voordat ze de woonkamer ingaat en doe daar zelf alles in wat jullie van haar beneden tegenkomen.
6. Een ‘helpie’
Maak iedere keer als ze iets laat slingeren er een foto van en stuur die naar haar toe, zodat ze zicht bewust wordt van haar gedrag.
7. Wat je water geeft, groeit
Realiseer je dat hoe meer aandacht je aan het niet opruimen van je dochter geeft hoe groter haar weerstand en verzet wordt.
8. ‘Choose your battles’
Vraag je af of dit de strijd is die je wilt aangaan.
Uit onderzoek is gebleken dat het effect van een beloning in de hersenen bij kinderen (en bij volwassenen) met ADHD sneller uitdooft dan bij kinderen zonder ADHD. Ze hebben daarom sneller en vaker een beloning nodig om dezelfde biologische reactie te veroorzaken die hen kan motiveren. Ook zijn ze daardoor minder gevoelig voor grote beloningen waarvoor ze een tijd moeten wachten of werken. Een compliment of een kleine beloning, direct nadat een kind iets goed doet, werkt dus het beste. Bijvoorbeeld in de vorm van punten of fiches die kunnen worden omgeruild voor voorrechten (tv kijken, buiten spelen).
Kijk even wat werkt voor jullie. En nogmaals: jullie zijn niet de enige ouders die hierdoor tot wanhoop gedreven worden.
Succes ermee en fijn als je me even laat weten hoe het jullie vergaat.