De vraag
Ik ben geneigd alles mee te verhuizen
Beste Manita,
Ik moet onverwacht verhuizen en heb heel veel ‘emotionele’ rommel. Oude poppenwagen, cadeaus van ouders, schilderwerk… Het kost me uren te beslissen en ik ben geneigd alles weer mee te nemen.
Wat is jouw advies?
Vriendelijke groet,
Natalie

Het advies
Hai Natalie,
Je stelt een goede vraag en je stelt die aan een organizer die net vorige maand van een klant hoorde: ‘Oh, jij bent de eerste die niet zegt dat ik moet opruimen…’. Dat was voor haar in ieder geval een hele opluchting.
Ik ga dus ook niet tegen jou zeggen dat ik je adviseer om er nu afstand van te nemen omdat je het zelf al ‘rommel’ noemt, zodat je het dan niet mee hoeft te verhuizen, en dat je er een foto van kunt maken zodat je daar dan je herinneringen in kunt verpakken etc. Dit zijn namelijk allemaal dingen die je in je overwegingen kunt betrekken, maar het enige dat echt belangrijk is, is of jij er nu aan toe bent om het een en ander weg te doen!
Als je jezelf forceert of als je nu beslist het weg te doen en het voelt niet goed, dan is de kans groot dat je spijt krijgt. Wat je wel kunt doen is je je nieuwe huisje voorstellen: wil je daar die spulletjes in tegen komen of voorvoel je al de irritatie van de ruimte die ze zullen innemen – zowel in ruimte als in emotie (en hier bedoel ik mee dat het dan op je drukt dat het er nog is…)?
Mocht je irritatie verwachten, dan doe je er beter aan om jezelf dat te besparen: niet omdat het moet maar omdat je het wil! Negatieve gedachten tijdens het weggooiproces kun je overwinnen door ‘je mind’ te passeren en de negatieve gedachte te laten wegebben zonder er iets mee te doen.
Je laat je actie je angst (voor verkeerde beslissingen, voor verlies etc.) dan overwinnen. Dan doe je die spullen weg die je diep in je hart nu al irriteren en geef je de spullen waar je blij van wordt en waar je graag naar kijkt een plekje in je nieuwe huis! Hoe meer er weg is, hoe meer ruimte er is voor jou :-)!
Veel succes met het verhuizen en veel plezier met het inrichten van je nieuwe honk!
Vriendelijke groet,
Manita Overweg