De vraag
Hoe stel ik prioriteiten bij het opruimen?
Dag Brigitte,
Ik ben met verschillende dingen bezig. Ik wil mijn huis helemaal rond gaan om te kijken wat opgeruimd kan worden en achterstallig werk te noteren – en dat achterstallige werk dan ook echt gaan doen.
Daarnaast schieten de noodzakelijke dingen er nogal eens bij in (de allernoodzakelijkste dingen zoals eten, wassen e.d. doe ik wel), en ben ik bezig om bij mijn ouders de boel op te ruimen en te herinrichten. Dat laatste neemt denk ik nog een jaar in beslag, terwijl ik er nu al een jaar mee bezig ben.
Verder wil ik de zaterdag voor mijzelf houden.
Kortom: ik merk dat ik heel veel wil, maar niet alles kan. Wat maak ik eerst af, of moet ik dingen tegelijkertijd doen? Ik blijf maar tegen de dingen aanhikken die nog moeten gebeuren, terwijl ik al heel veel doe. Ik wilde al een grote agenda aan gaan schaffen om juist de dingen op te schrijven die ik gedaan heb. Ik heb het gevoel nooit klaar te komen.
Ik bruis van ideeën. Naaien vind ik heel erg leuk, maar dit heb ik bewust maar op een laag pitje gezet. In mijn huis heb ik 10 jaar alles zo’n beetje laten versloffen, nu wil ik gewoon weer bij zijn en bij blijven (zoals foto’s plakken bijv.). Nu ben ik dus al een jaar bezig met achterstalligheid, maar ben ik ook bij mijn ouders bezig. Die zijn al op leeftijd en het grijpt mij aan als ik als enig kind alles alleen moet gaan opruimen. Daarom ben ik daar ook volop bezig.
Aan de ene kant wil ik een rooster, maar aan de andere kant wil ik ook niet te gebonden zijn. Ik heb veel over opruimen gelezen, ik heb nu weer geprobeerd een lijstje met 25 kleine akelige klusjes af te werken. Dat gaf wel een fijn gevoel. Maar er is nog ZOVEEL dat blijft liggen! Weet jij raad?
Vriendelijke groet,
Johanneske

Het advies
Beste Johanneske,
Wanneer je meer te doen hebt dan je kunt doen, is het van belang om prioriteiten te stellen. Bepaal wat je echt relevant vindt voor jezelf en voor de mensen om je heen, maak onderscheid tussen hoofdzaken en bijkomstigheden.
En maak de dingen die je doet tot je eigen keuze, door te bepalen wat je deze week of deze dag wilt doen, in plaats van te bedenken wat je moet doen. Daarmee krijg je meer sturing over je eigen bezigheden. Het innerlijke verzet tegen die enorme hoeveelheid werk laat zich daardoor aan banden leggen en dat voorkomt energieverlies.
Maak een goed en gevarieerd werkplan met per dag maximaal drie dingen waarvan je zeker weet dat je die met succes kunt afronden. Hieraan ontleen je energie voor de volgende werkdag.
Leef bewust in de dag van vandaag, met aandacht voor wat je die dag wilt doen en laat de overige dingen rusten tot ze aan de beurt zijn. En plan voor elk dagdeel een moment om tussendoor tien tot twintig minuten even iets leuks voor jezelf te doen. Zorg dat er iets is waarmee je zo aan de slag kunt.
Er zullen altijd dingen blijven liggen en het boeiende is ook dat er altijd weer iets nieuws bijkomt. Door deze realiteit te aanvaarden creëer je een rustige ruimte in je hoofd en van daaruit kun je verdergaan.
Vriendelijke groet,
Brigitte van Baren