De vraag
Ik ben zo bang dat ik spijt krijg als ik mijn spullen weg doe
Hallo Manita,
Wij hebben een klein huis, waar sinds kort ook een bureau in staat. Dat wordt intensief gebruikt en staat dan ook boordevol, maar we vinden alles nog wel terug. De kasten kunnen we niet gebruiken, want die staan vol boeken, die ik ooit nog eens wil lezen. Verder heb ik een groot weefgetouw en een spinnewiel in de kamer staan, waar ik ook ooit weer eens wat mee wil doen. Misschien komt het er nooit van, maar ik ben zo bang dat ik enorme spijt krijg, als ik ze weg doe. Net als wanneer ik de boeken weg zou doen…
Opruimen is meestal de ene stapel afbreken en ergens anders weer neerleggen.
Wat denk je, toch alles weg doen??? En met welk overtuigend argument voor mezelf dan?
Hartelijke groet,
Eva

Het advies
Hai Eva,
Ik zou je niet adviseren iets weg te doen als je daar nog niet aan toe bent.
Uit jouw verhaal maak ik op dat de kans groot is dat je (te veel) spijt krijgt als je ‘vroegtijdig’ zo’n knoop zou doorhakken. Aan de andere kant heb je natuurlijk het belang van de leefbaarheid: je schrijft dat het klein is en dat het eigenlijk niet meer ‘werkt’ zoals het nu gaat.
Natuurlijk ken ik je huis niet maar als het mogelijk is zou je de hoogte in kunnen gaan: met handige klussers kun je misschien wel én het weefgetouw én het spinnewiel aan de muur hangen. Dat zou functioneel én decoratief kunnen zijn. De boeken zou ik uit de kast halen en op een andere plek bewaren die minder bereikbaar is. Probeer het creatief op te lossen. Als je ze wil blijven zien denk dan ook eens aan minder logische ruimten zoals de wc. Ook voor boeken kun je de hoogte in: degene waar je graag naar kijkt kun je op planken kwijt. Als het te ‘druk’ wordt in je huis zeker met het spinnewiel en het weefgetouw aan de muur kun je de boeken ook verhuizen naar onzichtbare plekken: misschien kun je bergruimte creëren in bijzettafels, bankjes etc..
Blader anders eens door de brochure van IKEA. De kracht van IKEA zit m in het functioneel omgaan met ruimte! (Ik heb trouwens geen aandelen J ) De ruimte in de kasten kun je dan gebruiken voor je administratie: Het is erg belangrijk dat je administratie overzichtelijk is en dat het werkbaar is. Goed toegankelijke opbergplekken kun je het best reserveren voor de spullen die je het meest gebruikt: ordners ed voor je administratie heb je meer nodig dan boeken die je van plan bent te gaan lezen………..
Het zou fijn zijn als je het nu zo organiseert dat opruimen niet meer een kwestie van verschuiven is, maar een logisch opbergen van spullen op ‘hun eigen plek’. Het doel ligt overigens niet in het opruimen maar in het opbergen opdat je iets kunt vinden als je het nodig hebt!
Suc6 ermee
Manita Overweg
www.utime.nl
Heeft u te veel spullen, te veel vrienden, te veel verplichtingen? Tijd om schoon schip te maken! Plusabonnees vroegen persoonlijk advies aan professional organizer Manita Overweg.