De vraag
Iets compleet anders
Kees,
Ik ben een man van bijna 50 jaar en zit vast in mijn huidige baan. Ik werk al 21 jaar in de ICT-branche. De laatste maanden loop ik steeds meer rond met het idee om iets compleets anders te gaan doen.
Ik heb een heleboel ideeën. Hoe pak ik zoiets aan?
Met vriendelijke groet,
Hans

Het advies
Expert
Kees Kouwenhoven
Arbeid- en organisatie deskundige
Beste Hans,
Je schrijft dat je vast zit in je huidige baan. Wat veroorzaakt het gevoel van vastzitten na 21 jaar in deze baan gewerkt te hebben? Je kunt daarbij De zeven bronnen van arbeidsvreugde langslopen: ontbreekt de uitdaging (bron Groei), loopt het niet lekker met de collega’s of je baas (bron Collegialiteit), zoek je naar meer zingeving (bron Hogere zingeving), ….?
Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat er voor heeft gezorgd dat je 21 jaar in je huidige baan bent blijven werken: wat heb je altijd aantrekkelijk gevonden, welke angsten voor veranderen speelden een rol? Een reflectie op bovenstaande vragen geeft je hopelijk meer inzicht in je huidige baan maar ook in je verlangens ten aanzien van een nieuwe baan. De Zeven bronnen kunnen helpen met het bepalen van je focus bij het bepalen van je toekomstige werksituatie. Wanneer ‘collegialiteit’ het belangrijkste thema is dan kun je de nadruk leggen op ofwel op zoek gaan naar een plezierige werkomgeving ofwel iets doen aan je huidige werkomgeving. Wanneer ‘groei’ het centrale thema is doordat er te veel routine of sleur in je werk is gekomen, dan kun je zoeken naar een opleiding, nieuwe taken, je huidige werk op een andere manier gaan doen of iets dergelijks. Als ‘werken met hart en ziel’ ontbreekt kun je denken aan het formuleren van je persoonlijke missie (zie het boek Uw Missie van Laurie Beth Jones).
Pas bij het kiezen van iets nieuws op voor een ‘overreactie’. Als je voor ‘iets compleet anders’ kiest is het cruciaal dat dit goed past bij twee thema’s: wat kan ik goed (leren) en wat doe ik graag. Je neemt immers altijd ‘jezelf’ mee. Waar je ook voor kiest.
Veel succes bij je zoektocht,
Kees