De vraag
Zoveel te doen
Ik wil niet te lang wachten met samenwonen en kinderen krijgen. Tegelijkertijd wil ik nog een opleiding doen, een verre reis maken, iets betekenen voor de wereld, voor mezelf te beginnen en ga zo maar door. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Tussen het 25e en 35e jaar ontstaat vaak piekdruk: allerlei grote beslissingen moeten worden genomen en bij sommige ervan ervaar je dat het nu of nooit is. Door de volgende oefening te doen, krijg je overzicht en haal je de druk er wat af.
Stel een lijst op van ál je wensen, dromen en doelen, op elk gebied van het leven. Doe dat niet in een dag, maar leg de lijst steeds even weg en vul hem aan als je weer iets te binnen schiet.
Vraag je nu per punt op je lijst af in hoeverre het écht uit jou zelf komt, of dat er mogelijk ook een element van ‘moeten’, ‘druk’ of de verwachting van anderen in zit.
Stel jezelf daarvoor (hardop, of op papier) vragen als: Waarom wil ik dit? Wil ik dit, of heb ik eigenlijk het gevoel dat dit ‘moet’?
Zo ja, van wie moet dit? Wanneer je bij bepaalde punten ontdekt dat er een element van moeten in zit, noteer je dat op je lijst. Soms is het ‘moeten’ reëel, soms ontdek je dat bepaalde dingen voor jou zelf geen prioriteit zijn.
Maak vervolgens een nieuwe, realistische lijst, waar de ‘moetjes’ vanaf zijn, markeer wat prioriteit heeft en koppel een reële planning aan deze punten. Hang deze nieuwe lijst in het zicht: ter geruststelling én inspiratie.