De vraag
Wat zijn goede beroepen voor HSP?
Mijn dochter van 17 is hoogsensitief. Ze staat wel heel stevig in haar schoenen en laat niet over zich heenlopen. Wat haar het meest in de weg zit is faalangst – vooral wat betreft de exacte vakken. Ze gaat dit najaar naar 6 VWO, de richting Cultuur & Maatschappij.
Wat zijn goede beroepen voor HSP? Mijn dochter kan niet overweg met zweverigheid of ‘interessant doen’ en kan heel goed inschatten of iemand oprecht is. Ze is gevoelig voor sferen en gevoelens, heeft een origineel gevoel voor humor en kan zich verbaal goed uitdrukken.
Ze brengt mensen tot rust en dieren ook, maar ze wil niet met dieren werken. Maar er wordt onderschat hoeveel energie dit haar kost. Heeft u tips qua beroepen voor HSP?

Het advies
Susan Marletta-Hart
Expert hooggevoeligheid
Dankjewel voor je vraag. Ik ben blij te lezen dat je dochter stevig in haar schoenen staat en niet over zich heen laat lopen. Deze vaardigheden zijn niet voor ieder hooggevoelig kind vanzelfsprekend.
Perfectionisme en de 80%-20% regel
Haar faalangst heeft vermoedelijk met een dosis perfectionisme te maken in combinatie met het minder goed beheersen van exacte vakken. Perfectionisme is lastig – daarbij helpt vooral de 80-20% regel. Dat wil zeggen: 80% is genoeg. Je hoeft niet in alles goed te zijn.
Kiezen tussen beroepen (voor HSP) – volg je ware aard
Je dochter kiest bewust voor de richting Maatschappij en Cultuur, waarbij sociale- en emotionele intelligentie dikwijls belangrijker zijn dan wiskunde. Dit pakket past goed bij een hooggevoelige aard. Een beroep is natuurlijk volledig afhankelijk van haar eigen wens. In het leven gaat het er uiteindelijk om je ware aard tot uitdrukking te brengen. Zeker voor een HSP-er!
Wat je als moeder kunt doen
Ontdek samen met haar waar ze echt warm voor loopt, wat ze als hobby’s heeft en waar ze haar hart in tot uitdrukking kan brengen. De huidige maatschappij is ingewikkeld en voortdurend in beweging, dan is een goede verbinding met je authentieke zelf het beste advies. En, tenslotte, fouten maken mag. We moeten (en zeker HSP-ers!) soms eerst wat dingen uitproberen voordat we onze ware weg vinden. Succes!
Meer over beroepen voor HSP lees je in 5 tips voor de hoogsensitieve werknemer