Omgaan met hooggevoeligheid: tips van Elaine Aron

  • 354 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten
  • Foto: Getty Images
Bij hooggevoelige mensen komen prikkels uit de omgeving veel harder binnen dan bij anderen. Hooggevoeligheidsexpert Elaine Aron geeft tips: zo ga je om met hooggevoeligheid.

Accepteer dat je anders bent
Zelfkennis is de sleutel tot succes; onderken en accepteer daarom dat je gevoelig bent. Elaine Aron raadt hoog sensitieve personen (HSP’ers) aan hun levensverhaal in een nieuw kader te plaatsen. Als je eenmaal beseft dat je zeer gevoelig bent, kun je ook begrijpen waarom je je op sommige momenten in je leven zo onbegrepen voelde.

Meer rust in 5 dagen

Zo maak je weer ruimte voor wat écht belangrijk is. Lees verder

Blijf jezelf
Verschillen tussen mensen maken de wereld interessant. Continu proberen te voldoen aan andermans verwachtingen (of aan dat wat je dénkt dat anderen van je verwachten) maakt je niet tot een leuker mens. Integendeel: je wordt moe en verkrampt en hebt uiteindelijk geen energie meer voor datgene waar je wél goed in bent,

Vermijd te veel prikkels
Even de ogen sluiten, pauzeren of een stukje wandelen helpt als het je allemaal te veel wordt. Zorg voor een ontspannen houding en beweeg regelmatig. Meditatie en voldoende rust zijn onontbeerlijk voor vrijwel alle hooggevoelige personen, evenals het luisteren naar rustige muziek, zegt Aron.

Kies de juiste baan
Uit onderzoek van Aron blijkt dat HSP’ers meer moeite hebben met nachtdiensten, onregelmatige werktijden en lange werkdagen. Probeer duidelijke afspraken te maken met je werkgever over een rustige werkplek en aangepaste werktijden. Bewaak je prikkelingsniveau, dat voorkomt een burn-out.

Bespreek je gevoeligheid met je partner
Hooggevoelige personen worden volgens Aron snel verliefd, maar lopen het risico zich in de ander te verliezen. Daar moeten ze dus voor waken. Veel HSP’ers hebben bovendien een grotere behoefte aan afzondering, waardoor hun partners zich afgewezen kunnen voelen. Duidelijk uitleggen waarom je even alleen wilt zijn kan al veel misverstanden voorkomen. Ga conflicten niet koste wat kost uit de weg uit angst voor overprikkeling. En wees geduldig met de ander: voorkom dat je te snel en geprikkeld reageert.

Meer rust in 5 dagen

Zo maak je weer ruimte voor wat écht belangrijk is. Lees verder

Creëer meer rust in je leven

Voel je je als een hamster die eindeloos in z’n molentje rent, zonder vooruit te komen? Schrale troost: je bent niet de enige – veel mensen hebben het gevoel dat hun dagen steeds voller worden. Ontdek hoe je met kleine ingrepen meer rust en ruimte in je leven creeert,  meld je aan voor de rust-challenge.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
  • Meer over

    Hooggevoeligheid

    Hoog sensitieve personen (HSP) zijn extra gevoelig voor prikkels. Dat kan lastig zijn, mensen met deze karaktertrek zijn sneller moe en overprikkeld. Maar in de juiste omgeving kan hooggevoeligheid voordelen opleveren.

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Overlap hooggevoeligheid en Borderline?

Lees verder
Branded content

Evenement: mooi zoals je bent

Hoe vaak nemen we de tijd om stil te staan bij wat ons mooi en uniek maakt? Psychologie Magazine en ...

Lees verder
Artikel

Online masterclass – Bescherm jezelf tegen narcisme

Narcisten kunnen heel charmant zijn, maar oog voor de behoeftes van anderen hebben ze vaak niet. Hoe...

Lees verder
Advies

Hooggevoeligheid en eetstoornissen

Lees verder
Verhaal

Mijn kind is hoogsensitief – en nu?

Lees verder
Verhaal

Een stroom aan indrukken

Lees verder
Advies

Hoe ga ik om met die stroom van indrukken?

Lees verder
Artikel

Toch vakantiepret voor gevoelig kind

Lees verder
Advies

Hoe ga ik om met mijn gevoeligheid?

Lees verder