5 tips voor omgaan met hooggevoeligheid

1. Accepteer dat je anders bent

Zelfkennis is de sleutel tot succes; onderken en accepteer daarom dat je gevoelig bent. Elaine Aron raadt hoog sensitieve personen (HSP’ers) aan hun levensverhaal in een nieuw kader te plaatsen. Als je eenmaal beseft dat je zeer gevoelig bent, kun je ook begrijpen waarom je je op sommige momenten in je leven zo onbegrepen voelde en hoe je beter kunt omgaan met HSP.

Training

Hoogsensitiviteit als kracht met korting

  • Omgaan met prikkels en overprikkeling
  • Leer je grenzen herkennen en bewaken
  • Ontdek hoe je als hsp tot bloei komt
bekijk de training
Nu maar
€ 75

2. Blijf jezelf

Verschillen tussen mensen maken de wereld interessant. Continu proberen te voldoen aan andermans verwachtingen (of aan dat wat je dénkt dat anderen van je verwachten) maakt je niet tot een leuker mens. Integendeel: je wordt moe en verkrampt en hebt uiteindelijk geen energie meer voor datgene waar je wél goed in bent.

3. Vermijd te veel prikkels

Even de ogen sluiten, pauzeren of een stukje wandelen helpt als het je allemaal te veel wordt. Zorg voor een ontspannen houding en beweeg regelmatig. Mediteren en voldoende rust inbouwen, zijn onontbeerlijke tips voor de HSP, evenals het luisteren naar rustige muziek, zegt Aron.

4. Kies de juiste baan

Uit onderzoek van Aron blijkt dat HSP’ers meer moeite hebben met nachtdiensten, onregelmatige werktijden en lange werkdagen. Probeer duidelijke afspraken te maken met je werkgever over een rustige werkplek en aangepaste werktijden. Een van de belangrijkste tips voor een HSP: bewaak je prikkelingsniveau, dat voorkomt een burn-out.

Coachfinder

Haal meer uit je hooggevoeligheid dankzij een coach

Ben je hoogsensitief? Met behulp van een HSP-coach leer je meer inzicht te krijgen in wat je nodig hebt, beter je grenzen aangeven en hoogsensitiveit juist als kracht ervaren.

Ontdek welke hsp-coach bij je past

5. Bespreek je gevoeligheid met je partner

Hooggevoelige personen worden volgens Aron snel verliefd, maar lopen het risico zich in de ander te verliezen. Daar moeten ze dus voor waken. Veel HSP’ers hebben bovendien een grotere behoefte aan afzondering, waardoor hun partners zich afgewezen kunnen voelen. Duidelijk uitleggen waarom je even alleen wilt zijn kan al veel misverstanden voorkomen. Meer tips bij hooggevoeligheid: ga conflicten niet koste wat kost uit de weg uit angst voor overprikkeling. En wees geduldig met de ander: voorkom dat je te snel en geprikkeld reageert.