De meeste mensen groeien op met de overtuiging dat je grote risico’s moet nemen om een carrière als creatief ondernemer van de grond te krijgen. Een misvatting, volgens Adam Grant. Voor zijn boek Het kan ook anders deed hij uitgebreid literatuuronderzoek naar de vraag hoe bekende creatievelingen hun successen behaalden. ‘Veel van hen waren juist heel risicomijdend,’ vertelt hij. ‘Een van de grootste dichters van de vorige eeuw, T.S. Eliot, bleef nog jarenlang bij een bank werken, omdat hij het dichtersbestaan te onzeker vond. En zelfs de oprichters van Google durfden er eerst niet vol voor te gaan. Ze wilden hun studie afmaken en probeerden hun bedrijf zelfs te verkopen.’

TEST
Doe de test »

Is het tijd voor een nieuwe baan?

Met verkeerde overtuigingen over creativiteit dwarsbomen we volgens Grant ons eigen succes. ‘We leren van jongs af aan dat we maar beter gewoon een vak kunnen leren waar veel behoefte aan is. Daardoor zijn we erg gericht op het werk waarmee we ons geld verdienen. We raken overgespecialiseerd. Om creatiever te worden zouden we die focus eigenlijk los moeten laten.’

Hoe ziet u dat in de praktijk voor u?

‘Het zou voor veel mensen goed zijn om meer aandacht te besteden aan hobby’s en andere interesses dan werk. Wist je dat Nobelprijswinnaars twee keer vaker een muziekinstrument bespelen dan wetenschappers die geen prijzen winnen? En dat ze in hun vrije tijd ook veel vaker toneelspelen of fictie schrijven dan hun vakgenoten? Die brede ontwikkeling komt hun waarschijnlijk indirect van pas bij hun werk. Ze komen in aanraking met ideeën van buiten hun werkveld die hen op originele gedachten kunnen brengen.
De natuurkundige Galileo Galilei ontdekte bijvoorbeeld als eerste dat er bergen op de maan waren. Door zijn telescoop ontwaarde hij het zigzagpatroon van lichte en donkere vlakken dat ontstond door de vele hellingen. Dat patroon herkende hij waarschijnlijk doordat hij in zijn vrije tijd schilderijen maakte met veel licht- en schaduweffecten.’ 

Log in om verder te lezen.