De vraag
Na jaren moeder-zijn weer aan het werk
Beste Ben,
Als moeder van 2 zoons (11 en 8 jaar) wil ik herintreden. Ik ben 46 jaar en weet nog steeds niet goed wat ik wil. Ik schiet veel kanten op. Ik oriënteer me nu op vrijwilligerswerk. Ik heb onlangs een paar weken twee ochtenden administratief werk gedaan, als vrijwilliger. Ik ben ermee gestopt onder andere omdat het zo onder mijn niveau was.
Ik heb ooit politicologie gestudeerd. Ik weet dat ik er niet ben als ik weer ga werken maar dat ik heel wat frustraties zal moeten doorstaan. Ik overweeg nu:
• voorlezen in verzorgingshuis,
• uittypen van interviews of
• secretaresse bij museum (alles vrijwillig).
• ook denk ik aan vertaler Engels. Nadeel daarvan is dat ik weer alleen zit.
Ik ben nu dagelijks gefrustreerd vanwege thuis zitten en zoek uren werk via internet. Ik zit ook in verdrietige fase met een zoon in het speciaal onderwijs. Reden temeer om afleiding te zoeken buitenshuis.
Heeft u tips voor mij?
groeten van een moeder

Het advies
Ben Tiggelaar
Veranderexpert
Beste moeder,
Je beschrijft een aantal dingen die je kunt, die je hebt gedaan en een aantal dingen die je belemmeren en die je moeilijk vindt…
Mijn eerste advies is om rigoureus alleen nog maar te kijken naar die dingen die jij wél goed kunt. Die activiteiten waardoor je je sterk voelt. Die dingen waarvan je weet: die kan ik bijzonder goed, hier heb ik plezier in en bovendien is het nog nuttig voor anderen ook! Denk vanuit je sterke punten, want dat geeft je het zelfvertrouwen om de telefoon op te pakken, te bellen, te bellen en te bellen en ook – want natuurlijk gaat die komen – afwijzing te trotseren (‘Stomkoppen, ze moesten eens weten wat ze missen!’)
Tweede advies: denk als een ondernemer. Stel je niet zo afhankelijk op (‘Heeft er misschien iemand een baan voor mij.” ), maar zie je zelf als werkondernemer (‘Weet je eigenlijk wel wat ik voor je kan betekenen?’). Jij kunt iets waar anderen echt iets aan hebben! Wat kan het jou schelen of ze je voor een uur, voor een dag of voor een maand inhuren? Doe alsof je een uitzendbedrijf hebt dat slechts één kandidaat verhuurt: jou. En dat uitzendbureau gaat iedereen die jij kent een e-mail sturen met daarin: wat jij kunt, wat voor soort klussen je wilt aanpakken en hoe ze je kunnen inhuren. En dat uitzendbureau is pas tevreden als jij tevreden bent.
Veel succes,
Ben
• Ben Tiggelaar (1969) is onderzoeker, schrijver en trainer. Zijn passie is om mensen te helpen hun dromen om te zetten in actie. Hij studeerde communicatiewetenschap en doet promotieonderzoek naar gedragsverandering in organisaties. Ben is getrouwd en vader van vier dochters.
Neem een kijkje op zijn site: www.tiggelaar.nl en ontdek met de Dromen-durven-doen-Test in enkele minuten hoe goed u bent in veranderen!
Meer lezen?
• Ben Tiggelaar, Doen!, Spectrum,
• Ben Tiggelaar, Dromen, durven, doen, Spectrum.