De vraag
Collega’s vinden dat ik altijd bereikbaar moet zijn
Beste Pieternel,
Ik heb een vervelend meningsverschil met collega’s. Zij vinden dat ik mijn telefoon buiten werktijd altijd bij me moet hebben. Als een collega zich dan ziek meldt, kunnen ze mij bellen en kan ik meteen naar mijn werk gaan om in te vallen. Ik heb geen kinderen en ik woon vlakbij mijn werk.
Volgens collega’s heb ik daarom naast mijn werk geen verplichtingen. In mijn vrije tijd kan ik niet goed ontspannen als van mij verwacht wordt om continu bereikbaar te zijn. De grens tussen vrij zijn en werken begint te vervagen. Hoe kan ik hiermee omgaan? En wat zeg ik tegen mijn collega’s?
Vriendelijke groet,
Roosje

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Roosje,
Kijk eens goed naar wat er in je contract staat en wat je formele verplichtingen zijn. Staat nergens dat jij altijd beschikbaar of oproepbaar moet zijn, dan is dat een informele regel die je collega’s hebben bedacht. Informele regels zijn prima, zolang iedereen zich er in kan vinden en ze het werk vergemakkelijken. Deze regel klinkt mij echter nogal onredelijk in de oren.
Hoe gevuld jouw privéleven is met verplichtingen mag er niet toe doen voor je werk en gaat je collega’s niets aan. Zeker als je zo’n regel je psychisch welzijn aantast, omdat je niet goed meer kunt ontspannen, is het tijd om er iets aan te doen. Realiseer je allereerst dat je in je volste recht staat. Je hebt het recht om privé en werk te scheiden. Als er verder niets in je contract staat daarover, hebben je collega’s dat te respecteren. Spreek je collega’s hierop niet op een verwijtende of aanvallende toon aan, maar wees wel duidelijk. Gaat het over het aanhouden van de telefoon, zeg dan bijvoorbeeld: ‘Na 18.00 uur en in het weekend, zet ik mijn telefoon uit. Het is voor mij belangrijk om werk en privé gescheiden te houden. Pas dan kan ik echt ontspannen’. Werpen ze tegen dat jij verder toch geen verplichtingen hebt, dan kun je zeggen: ‘Dat weet je helemaal niet. Bovendien gaat het je niet aan.’
Blijft het een issue, dan kun je een gesprek aangaan met je collega’s en er een neutrale derde bij betrekken, bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of personeelsfunctionaris. Of je kunt je leidinggevende vragen om duidelijkheid te scheppen over de situatie. Zet bovendien je telefoon gewoon uit. Daarmee laat je zien dat men je wens wel serieus moet nemen.
Groet,
Pieternel