De vraag
Hoe krijg ik nieuwe vrienden?
Ik ben 42 jaar, heb een man en een kind. Drie jaar geleden zijn we verhuisd naar een andere stad en ik hoopte hier nieuwe vrienden te maken. Dat is nog steeds niet gelukt. Het lijkt of iedereen al een druk sociaal leven heeft en niet zit te wachten op mij. Ik ga aan mezelf twijfelen; ben ik zo onaantrekkelijk in de omgang? Omdat ik zo graag vrienden wil maken doe ik wat geforceerd.
Verder heb ik weinig te melden; ik kan niet interessant praten over mijn werk of andere bezigheden. Ik heb wel een aantal kennissen die vroeger vrienden waren, maar we zijn uit elkaar gegroeid door verhuizing en verschillende levensfases. Mijn familie is beperkt en woont ver weg. Vroeger kon ik zo heerlijk al mijn gevoelens en gedachten delen met vriendinnen; dat zou ik zo graag weer doen. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik zou beginnen de band met oude vriendinnen aan te halen, desnoods per telefoon, mail of skype. Denk niet te snel: ‘Die zitten niet op me te wachten na al die tijd’; het is goed mogelijk dat ook zij spijt hebben dat het contact verwaterd is. Zo gaat dat vaker als er kinderen komen. Zomaar vertrouwelijk contact leggen met vreemden is moeilijk – ik snap dat u zich daar krampachtig bij voelt. Zoek liever dingen om samen te doen, bijvoorbeeld sporten of een bezigheid op school. Dat geeft vanzelf gespreksstof.
Werken kan ook een heel goede manier zijn om onder de mensen te komen. Een nieuwe vriendenkring opbouwen gaat niet zo snel; val uzelf er niet te hard over dat het nog niet is gelukt. U weet immers van vroeger dat u een goede vriendin kunt zijn. Het zal helpen als u uw zelfvertrouwen een opkikker geeft, bijvoorbeeld met die oude vriendinnen, of door een online training als die van Psychologie Magazine, ‘Vergroot je zelfvertrouwen’. Het valt me op dat u uw man niet noemt. Zou het niet fijn zijn om hier een gezamenlijk project van te maken?