De vraag
Beter hard dan gevoelig…
Van kinds af aan wilde ik mijn gevoeligheid niet laten zien omdat ik dacht dat dit mij te kwetsbaar zou maken. Ook was ik een heel pittig en zelfstandig kind, waardoor het niet zo opviel. Totdat ik bij een psychologische test, aan het eind van de lagere school, door de mand viel. Mijn ouders werd verteld om voorzichtig met me te zijn, omdat ik erg gevoelig was maar daar niets van liet blijken. Nu als volwassen vrouw merk ik nog steeds dat ik in veel omgevingen niet goed durf uit te komen voor mijn gevoeligheid. Het lijkt dan beter te werken als je een beetje ‘gehard’ overkomt. Eigenlijk lijkt het soms of je alleen maar last hebt van gevoelig en intuïtief zijn. In sommige situaties kan ik het wel weer laten zien. Hebben meer mensen hier last van?

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Als je heel gevoelig bent, wil dat helemaal niet zeggen dat je niet tegelijkertijd pittig en zelfstandig zou kunnen zijn. Gelukkig maar, want dat kan heel goed helpen om jezelf de bescherming te geven die je nodig hebt. Het is gewoon verstandig om niet in alle situaties te laten zien hoe gevoelig je bent. Veel mensen verwarren gevoeligheid namelijk met zwakte en daardoor kun je allerlei signalen krijgen dat je niet goed zou zijn zoals je bent. Het is meestal niet je gevoeligheid die je verzwakt, maar de negatieve lading die je er zelf aan geeft en die anderen er aan geven. Waarschijnlijk voel je haarfijn aan in welke situatie je je gevoeligheid kunt laten zien en in welke gevallen je jezelf beter kunt beschermen achter een zekere gehardheid.