De vraag
Vertel ik mijn vrienden dat zij mij gekwetst hebben?
Ik snap inmiddels wel dat je jezelf het meest schaadt als je opgekropte woede en teleurstellingen niet kan loslaten. Ik ben daarom ook weer begonnen oude vriendschappen op te nemen en er voor anderen te zijn, ook al hebben ze mij in de steek gelaten.
Dat doe ik ook voor mijn zoontje want ik wil niet dat hij door mij geïsoleerd raakt. Maar ik zit er nog steeds mee dat ik af en toe denk dat ik het aan hen moet vertellen wat mij toen zo gekwetst heeft. Want zo lang ik dat niet gedaan heb voel ik mij toch niet helemaal vrij in de omgang.
Aan de andere kant vrees ik dat mijn vrienden het meteen weer als kritiek zien en al mijn moeite om de vriendschap weer op te bouwen voor niets is geweest. Moet en kun je echt helemaal loslaten of is het beter om duidelijkheid in een relatie te brengen? Ik weet dat dit allemaal heel abstract klinkt, maar ik word heen en weer getrokken tussen ‘loslaten’ en eerlijk en mijzelf zijn. Want uiteindelijk vergeet ik toch niet wat er gebeurd is.

Het advies
Mooi dat je het kan opbrengen om vriendschappen weer op te bouwen, ook al hebben zij je laten zitten. Je verwoordt heel goed het dilemma waar ieder in het leven wel eens of meerdere keren voor staat. Ben je open en duidelijk over je kwetsuren of kan je je gevoelens daarover loslaten. Ikzelf denk dat we meestal ofwel te gemakkelijk en te snel (willen) vergeven, ofwel dat we onze hakken in het zand zetten en te lang wrokkig blijven.
De kunst is nu juist om voor jezelf af te wegen of je genoeg duidelijk en verontwaardigd bent geweest ten opzichte van mensen die je slecht behandeld hebben. Meestal voel je wel dat er toch iets in de vriendschap dwars blijft zitten als je te lang zwijgt.
De beste manier om iets aan de orde te stellen is iemand vertellen wat jouw gevoelens over het verleden zijn zonder de ander te beschuldigen. Zorg dat je iets zegt over een concrete gebeurtenis of gedrag van iemand en zeg nooit iets over de hele persoon. Als mensen dat dan ook nog als kritiek opvatten en daar niet tegen kunnen, dan kun je afvragen wat de vriendschap voor jou waard is.
Als je dat op deze manier gedaan hebt, kan je loslaten en vergeven, ongeacht of iemand je nu wel of niet gelijk geeft.
Heb je hier iets aan?
Vergeven draait om ú en niet om de dader. Wacht dus niet op excuses – dan legt u de macht bij de ander. Lukt het u niet om iemand te vergeven, en bent u nog altijd boos of verdrietig over onrecht dat u is aangedaan? Lees hier de vragen aan vergevingsexpert Helmi Goudswaard.
Helmi Goudswaard schreef verschillende boeken:
• Vergeven of vergelden, Over slachtoffers van intiem geweld, Amsterdam, Van Gennep, 2000. Nog enkele exemplaren uitsluitend bij de auteur verkrijgbaar voor € 12,50
• Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Amsterdam, Van Gennep, 2006, € 15,90