De vraag
Mijn vriendinnen laten me vallen voor hun vriend
Beste Jolet
Ik heb twee vriendinnen die alle leuke dingen met hun vriend doen. Zelf heb ik ook een relatie maar ik heb niet de behoefte om alles samen te doen. Ik bewaar mijn autonomie door dingen voor mezelf te doen. Waarom laten mijn vriendinnen me vallen zodra ze een vriend hebben? Ik vind een ‘dagje met de meiden’ juist zo leuk! Blijven mannen vaker dan vrouwen dingen alleen doen als ze een relatie hebben?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Alle stellen zoeken in het begin van de relatie een balans tussen ‘samen’ en ‘alleen’. Die hangt af van hun beider wensen. Stellen die veel gemeenschappelijke interesses hebben, zullen meer samen doen. Sommigen vinden dat je alles samen hóórt te doen, of juist niet. Dat is afhankelijk van de normen waarmee je bent grootgebracht.
Het zou kunnen dat vrouwen meer samen willen doen, maar ik heb daar geen cijfers over. Er zijn ook veel vrouwen die wekelijks met vriendinnen gaan winkelen of sporten. Als uw vriendinnen niet vanzelf doen wat u prettig vindt, vraag er dan om. Vertel hoe graag u ze ziet en organiseer een fijn dagje met de meiden.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp