De vraag
‘Mijn man wil niet vrijen maar kijkt wel porno’
Sinds anderhalf jaar hebben mijn man en ik nauwelijks nog seks. Genegenheid, kussen en knuffelen is er ook niet meer bij. Als we wel vrijen, heb ik het idee dat hij het doet om mij tevreden te houden. Hij komt dan niet klaar. Ondertussen heb ik ontdekt dat hij vaak porno kijkt als ik niet thuis ben, of zelfs ’s morgens als ik nog slaap. Ik probeer daarover te praten met hem, maar hij zegt dat het niet waar is en gaat er gewoon mee verder. Dit is toch niet normaal?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Ik begrijp wat je bedoelt met ‘niet normaal’, maar dat is misschien niet de goede ingang als je met je man wilt praten. De situatie is vooral verdrietig en eenzaam voor beiden. Jullie hebben sámen een probleem rond aanraken en seks: hij vermijdt het en kan niet voldoende opwinding voelen, jij komt tekort. Los daarvan lijkt je man porno te gebruiken als vergeefse uitlaatklep voor (hoogstwaarschijnlijk) negatieve emoties.
Reken er niet op dat je man weer met je zal willen en kunnen vrijen als hij stopt met porno. Het gaat hier namelijk om twee losstaande problemen. Daar kunnen jullie het beste samen hulp bij zoeken, want de situatie is te beladen en te lastig om op eigen kracht uit te komen.