De vraag
Mijn vrouw wil steun maar geen advies
Beste mevrouw Donders,
Mijn echtgenote ervaart bij het aangaan en onderhouden van sociale contacten veel stress, ze bespreekt dit met mij. Meestal heb ik wel een antwoord, maar vaak is dit in haar ogen weer niet goed. Het gevolg is ruzie.
Nu luister ik alleen, dit is echter ook niet bevredigend, mijn gedachten dwalen dan af en ik bemerk dat ik niet meer luister of ik ga dan toch weer oplossen.
Weet u meer mogelijkheden om hier in harmonie mee om te gaan?
Vriendelijke groet,
Gert

Het advies
Expert
Susanne Donders
Gezin en relatie
Beste Gert,
Als je moeite hebt om bevredigende relaties aan te gaan of je bent regelmatig teleurgesteld in het contact met anderen kan dat je erg onzeker en eenzaam doen voelen. Soms uit iemand die gevoelens heel anders. Bijvoorbeeld door kritisch en negatief over de ander te zijn of het te wijten aan allerlei externe factoren. Uit zelfbescherming of omdat je het simpelweg niet begrijpt. Dat laatste geeft ook veel boosheid, op de ander die jou kwetst of op jezelf terwijl je eigenlijk niet goed weet waarom.
Als uw vrouw zich tot u wendt met dit probleem stelt ze zich heel kwetsbaar op tegenover u – u bent kennelijk degene die ze het meest vertrouwt of van wie ze wil dat die voor haar kiest. Uw reactie luistert nogal nauw omdat u veel voor haar betekent. Als u adviezen geeft kan dat haar nog onzekerder maken of heeft ze misschien het gevoel dat u háár als het probleem ziet.
Misschien doet ze er uiteindelijk wel wat mee maar maakt het haar ook klein en roept het schaamte op dat ze er zelf niet uit kan komen.
Echte aandacht geven en erkenning voor haar gevoelens is heel belangrijk. Dat u er gewoon bent voor haar helpt al veel. Verder kunt u haar zeggen dat u het zo naar vindt voor haar en dat u zich zorgen maakt. U kunt haar adviseren hulp voor zichzelf te gaan zoeken waar ze sterker en vaardiger van wordt en zelf uw steun aanbieden daarbij.
Aan het probleem van uw vrouw is veel te doen maar u bent haar partner en kan het beste eerlijk zeggen tegen uw vrouw dat u haar dolgraag wil helpen maar niet zou weten hoe. Een buitenstaander kan die positie makkelijker krijgen zodat u op een andere manier iets voor haar kan betekenen.
Vriendelijke groet,
Susanne Donders