De vraag
Mijn man is zo gierig
Beste Jolet,
Ik ben tweeënhalf jaar samen met mijn partner. Hij wil alles financieel mooi in tweeën splitsen. Ik doe mijn best hem hierin te volgen. Ik heb een zoon met een beperking, voor wie ik alle kosten zelf betaal. Zelf heb ik rugproblemen, maar toch heb ik hetzelfde inkomen als mijn partner. Ik heb er veel moeite mee dat de puntjes zo op de i moeten en dat hij voor mijn zoon niets wil betalen. Ook krijgen we nooit ‘zomaar’ een kleine attentie, terwijl ik mijn partner wel cadeautjes geef.
Hij is het met me eens dat hij nogal egoïstisch en gierig is ingesteld, maar de situatie verandert niet. Ik vind het soms erg dat ik eerst alle betalingen moet doen en pas na vier keer beleefd vragen de helft van hem krijg terugbetaald. De rekening in een restaurant moet altijd in tweeën. Ik erger me ook steeds meer aan zijn overdreven netheid; er mag geen vuiltje liggen. Hij vroeg onlangs of ik nog een kindje samen zou zien zitten. Ik hou van kinderen, maar ben bang dat het de situatie nog moeilijker zou maken. Kan ik verder leven met deze man?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Ik krijg de indruk dat u zich tot nu toe meer aan uw partner heeft aangepast dan u wilde. Deze fiftyfifty-verdeling zit u dwars. En de manier waarop ze wordt toegepast nog meer. U zult hierover in overleg moeten gaan, want het bevalt u niet. Aarzel niet om stevig te onderhandelen; het lijkt erop dat u dat tot nu toe te weinig deed. Helaas krijg ik, uit uw reactie op zijn kinderwens, het gevoel dat uw bezwaren dieper zitten dan de financiële afspraken. Voelt u zich wel voldoende prettig bij wat deze man u biedt? Het is in elke relatie de kunst om, nadat de eerste verliefdheid voorbij is, elkaars lastige eigenschappen te accepteren als onvermijdelijk. De vraag is: kunt en wilt u dat?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp