De vraag
Help: mijn vriend wil samenwonen
Beste mevrouw Verweij,
Ik ben een 43-jarige vrouw met een Borderline Persoonlijkheidsstoornis (BPS). Ik heb al veel therapie gehad en het gaat best goed, behalve op relationeel vlak – ik ben nooit getrouwd geweest en heb nooit samengewoond.
Momenteel heb ik ruim 1 jaar een relatie, maar nu we een volgende stap willen maken (hij wil dichter bij mij gaan wonen of samenwonen), slaat de paniek weer toe.
Ik heb veel kritiek op hem en raak mijn gevoel voor hem kwijt. Of ik echt mijn gevoel kwijt ben of op de vlucht sla vanwege bindingsangst is mij een raadsel. Ik zie echter wel in dat dit steeds terugkerende probleem, mijn kans op geluk in de liefde in de weg staat.
Wat kan ik hieraan doen?
Vriendelijke groet,
LS

Het advies
Beste LS,
Dank voor je vraag. Je geeft zelf het antwoord al hè? Waar ben je precies bang voor? Wat is het allerergste wat zou kunnen gebeuren? Ben je dat op voorhand al aan het bewerkstelligen of is er iets anders aan de hand? Welke vragen liggen onder die kritiek? Of gebruik je kritiek slechts om hem op afstand te houden?
Wat heb je nodig om je veiliger te kunnen voelen in een relatie? Zijn er bepaalde dingen die je tegen jezelf kunt zeggen? Soms doet het al wonderen om met aandacht een paar diepe buikademhalingen te doen (=contact met jezelf): op fysiek niveau stel je jezelf dan gerust en zorg je voor veiligheid.
Ik hoop dat het je lukt om veel liefde aan jezelf te geven, zodat je vanuit daar ook veel liefde aan de ander kunt geven. Zorg ervoor dat het niet andersom gebeurt – dat de ander jou die liefde moet geven die jij niet aan jezelf geeft. Kortom, ‘ik hou van mij’ en niet zozeer ‘hou jij van mij?’!
Terugkerende problemen in je leven geven aan dat het gaat over jezelf en niet over de ander of de situatie: het gaat er dan over dat je iedere keer oprecht antwoord geeft op de vraag ‘waar gaat het nu over?’ en ‘waar sta ik voor?’
Ik wens je veel eigenliefde toe!
Hartelijke groet,
Irene