De vraag
Ze spreekt me aan met de naam van haar ex
Geachte heer Kok,
Mijn vriendin verspreekt zich wel eens in onze gesprekken en spreekt mij aan met de naam van een goede (ex)vriend van haar. Ik voel me hier rot door en weet me geen raad. Ik heb haar meerdere keren gezegd dat ik het niet leuk vind om met zijn naam aangesproken te worden. Ik ben M. en niet haar ex. Zij heeft al geruime tijd geen relatie meer met hem, maar hij is wel veel in haar leven als goede vriend. Hoe kan ik hier mee omgaan?
Met vriendelijke groet
M.

Het advies
Beste M.,
Allereerst wil ik je complimenteren met het feit dat je je vriendin gezegd heb dat je het niet leuk vindt om aangesproken te worden met de naam van haar ex. Hoe reageerde ze daarop? Deelt ze jouw gevoel? En wat betekent dat antwoord dan weer voor jou?
Het antwoord op deze vragen is essentieel, praten over deze kwestie levert meer op dan er over oordelen. Ik kan met deze informatie slechts gissen: misschien voelt je vriendin zich nog erg verbonden met deze ex en misschien profileer jij je (nog) niet sterk genoeg. Misschien wil zij de goede dingen van deze ex combineren met de goede dingen die jij in huis hebt. Misschien wil zij graag met jou praten om afstand te nemen van deze ex, maar wordt ze geremd omdat jij niets met deze man te maken wil hebben. Misschien ben jij begrensder en is zij wat losser.
Ik wil je adviseren verder te gaan met waar je al mee begonnen bent, namelijk je gevoel uit te spreken. Je neemt het serieus en daarom heeft je vriendin een goede aan jou!
Veel succes en vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl