De vraag
Ik wil hem terug
Mijn partner en ik zijn tweeënhalf jaar samen geweest. Er was veel om aan te werken, zoals onveilige hechting aan zijn kant en veel zakelijke uitdagingen aan mijn kant. Ook onzekerheid speelde een rol. We spraken elkaars taal niet, communiceerden niet goed.
Bij mij hoopte alles zich op en ik werd te veeleisend, legde op alle slakken zout – waarmee ik hem in zijn schulp duwde. Ik heb hem uiteindelijk letterlijk uit huis gezet. Nu, twee maanden later, heb ik het gevoel de liefde van mijn leven kwijt te zijn. Maar hij is het vertrouwen in mij volledig kwijt. Maak ik nog een kans? En hoe dan?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Er bestaat geen liefde zonder vergissingen. En de liefde van je leven uit huis zetten lijkt me een vergissing. Een grote vergissing, een treurige vergissing, maar een vergissing.
Als je hem voor je wilt terugwinnen, moet je hem op de een of andere manier duidelijk maken dat je je hebt vergist. En dat je daar spijt van hebt.
Vertrouwen win je namelijk alleen terug door jezelf helemaal te laten zien zoals je bent. Dus inclusief alle twijfels en onzekerheden en vergissingen die horen bij de menselijke conditie.
Doe niet alsof je ineens een ander, beter mens bent geworden. Laat zien dat je ook maar een mens bent, die helaas weleens iets stoms doet.
Niet elke wandelaar in het woud van de liefde kent meteen alle wegen. Soms moet je op je schreden terugkeren om het juiste pad weer te vinden.