De vraag
Mijn man snapt niets van mijn gevoelens
Dag Sylvia,
Ik ben al 31 jaar redelijk gelukkig getrouwd. Soms miste ik toch wel iets, maar daarover praten met mijn man lukt nauwelijks. Hij is een prima man, maar sociaal-emotioneel is hij onbereikbaar. Alsof hij geen sociaal emotioneel leven heeft.
Zijn gesprekken gaan altijd over politiek, geld en zaken. Voor emoties of gevoelens mist hij als het ware de woorden. Hij is zo gesloten als een oester. Daarbij heeft hij best wat narcistische trekjes. De wereld draait vaak om hemzelf want dat is belangrijk.
Zo langzamerhand heb ik wel zicht op wat er ontbreekt in onze relatie. Mijn vraag aan jou is: Heeft het nog zin om met mijn man van 68 jaar hierover te praten? Het is echt niet de eerste keer dat ik het probeer maar het heeft mij nog nooit veel opgeleverd.
Het is net of hij niet begrijpt waar ik het over heb. Toch is hij universitair opgeleid en heeft altijd een prima baan gehad. Op sociaal-emotioneel gebied voelt het arm in mijn relatie. Graag uw advies.
Groeten van Angela

Het advies
Hallo Angela,
Je schrijft dat je redelijk gelukkig getrouwd bent en dat je soms iets mist. Ik denk dat wij allemaal wel eens iets missen in onze relaties. Dat hoeft geen reden te zijn om een relatie te verbreken. We gaan er pas last van hebben als het om een superbelangrijk punt gaat. Als het gaat om iets wat we eigenlijk niet willen missen.
Jouw man is een gesloten oester met narcistische trekjes. Daar maak je niet een twee drie een inlevende, extraverte en gevoelige man van. Als je een Volvo koopt, kun je daar nooit een Ferrari van maken. En andersom lukt dat ook niet. Ook al plak je er wat snelle spoilers op of verhoog je de wielen, het blijft een gezinsauto. Dus wat ik eigenlijk zeg is dat je de ander niet kunt veranderen, tenzij hij dat zelf wil of er zelf ook last van heeft. En dan nog verandert hij niet in die inlevende man. Hij zal hooguit wat meer rekening met je houden.
Als je de ervaring wilt van een relatie met een inlevende man, zul je dus de gesloten oester moeten inruilen. Daar moet je natuurlijk wel zin in hebben. Er zitten vast ook hele goede kwaliteiten aan jouw man, want je schrijft niet voor niets dat je redelijk gelukkig getrouwd bent. Als je hem niet wilt inruilen, richt je dan op wat er wel is. Daar wordt je een stuk gelukkiger van! En als blijkt dat sociaal emotionele bereikbaarheid superbelangrijk voor je is geworden, dan wens ik je veel succes in jouw zoektocht naar de nieuwe man!
Sylvia van der Spek
• Sylvia van der Spek is singlecoach, relatietherapeut en oprichtster van Relatieraadsel, een liefdesadviesbureau voor singles en stellen. Sylvia begeleidt singles die hobbels ervaren op het gebied van de liefde. Zij coacht, bemiddelt, organiseert activiteiten en geeft cursussen voor singles.
• Meer informatie kunt u vinden op www.relatieraadsel.nl