De vraag
Ik kan niet omgaan met zijn kritiek
Beste Jolet,
Mijn man is zeer perfectionistisch en precies. In onze relatie botst het regel­matig omdat ik me zijn algemene opmerkingen persoonlijk aantrek. Als hij zegt dat het ‘zo’n rommel’ is, heb ik het gevoel dat dat door mij komt en doordat ik de kinderen niet goed instrueer om op te ruimen. Ook heeft hij altijd een andere kijk op mijn aanpak van bepaalde dingen.
Dat ervaar ik als kritiek, die ik moeilijk kan ombuigen naar een positief advies waar je misschien iets mee kunt. Het voelt alsof ik nooit aan zijn norm voldoe. Mijn man bijt soms liever zijn tong af dan dat hij iets opmerkt tegen mij. Kunt u me een zelfhulpboek aanraden?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Zelfs als uw man niets zegt, heeft u blijkbaar last van dit grote verschil tussen u beiden: hij is perfectionistisch en u bent bang het niet goed te doen. Het is jammer dat u zo gevoelig bent voor kritiek, maar eigenlijk is het net zo jammer dat uw man zo gevoelig is voor imperfectie. U heeft allebei een probleem.
Stap één is dat u deze eigenschappen accepteert van uzelf en elkaar. Uw man moet inzien dat u niet volgens zijn normen werkt en u moet erkennen dat hij hogere normen heeft dan u. Een praktische oplossing kan zijn: geef de partners ieder een eigen terrein om hun werkwijze op toe te passen. Stel, uw man heeft een schone keuken als eerste prioriteit, dan wordt het keukenonderhoud zijn taak. Evenzo benoemt u een terrein waar uw man zich niet mee mag bemoeien. (Taken die voor u beiden minder belangrijk zijn, blijven gemeenschappelijk.)
Dan is er nog uw gevoeligheid voor kritiek. Daar is iets aan te doen door uw zelfvertrouwen te vergroten, bijvoorbeeld met de online training van Psychologie Magazine. Verhoog ook uw assertiviteit om effectiever te kunnen bespreken wat u wilt zonder dat dit tot ruzie leidt. Een goed boek hierover is Hoe word ik assertiever (uitgeverij Thema). Pas wel op dat u niet meer verantwoordelijkheid op uw schouders neemt dan u kunt waarmaken. Alle huisgenoten samen zorgen voor een goede sfeer in huis.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp