De vraag
Help: ik ben getrouwd en verliefd op een ander
Beste mevrouw Verweij,
Ik ben hopeloos tot over mijn oren verliefd op een collega. Zij niet op mij. Wij hebben wel contact op het werk en mijn knieën knikken en ik gedraag me als een puber. Ik denk constant aan haar en kan niet stoppen – zelfs niet met een cursus piekeren.
Zij voelt niet hetzelfde voor mij maar ze is zooo lief. Omdat ik veel over haar heb gepraat thuis heeft mijn vrouw me gevraagd of ik verliefd was op haar maar ik heb ontkend terwijl ik het zeker wel ben. Ik kan er niet over praten, met niemand. Niet met haar en niet met mijn vrouw of vrienden. Wat moet ik doen? Ik kom haar tegen en val als een blok voor haar. Als zij mij zou willen weet ik niet wat ik zou doen. Ik vrees dat ik helemaal de weg kwijtraak op deze manier.
Op dit moment ben ik verstandig maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ben verkocht. Dit zal waarschijnlijk nooit gebeuren maar het vreet aan mij. Ik wil mijn vrouw niet kwetsen maar het gevoel voor mijn collega is er gewoon en ik moet hiermee leren omgaan maar hoe doe ik dat?
Ik weet dat ik voor mijn vrouw zou kiezen maar een misstap is niet uit te sluiten. Ik zit hier echt mee. Kunt u mij een duw in de ‘goede’ richting geven a.u.b.? ‘Vergeet haar’ is te gemakkelijk. Ik zie haar elke dag en moet haar ook echt elke dag zien anders wordt ik helemaal hyper.
Ik knuffel mijn vrouw zoveel dat zij er haast flauw van is maar ik moet dit doen. Dit is voor mij de manier om haar te laten merken dat ik veel om haar geef. Maar praten ho maar. Terwijl dat misschien veel op kan lossen. Maar hoe? Ik durf niet.
Groet,
Maddog

Het advies
Beste Maddog,
Wat zit jij in een moeilijke situatie. Ik kan me voorstellen dat je je helemaal vast voelt zitten. Ik beschouw verliefdheden op derden altijd als een alarmsignaal voor de eigen relatie: m.a.w. daar gaat iets ernstigs mis.
Als ik zo jouw mail lees, zie ik het probleem: jullie praten niet – althans niet over de dingen waar het werkelijk over zou moeten gaan. Namelijk datgene wat je bezig houdt en echt raakt. Verliefd zijn worden we allemaal wel een keer tijdens lange relaties, daar is op zich niks mis mee. Verliefdheid is een gevoel dat na een tijdje vanzelf weer over gaat, mits je met de persoon in kwestie niks doet.
Als je voor je vrouw kiest, is er maar een ding wat je te doen staat en dat is met haar op gevoelsniveau praten; over hoe je je voelt, over je verliefde gevoelens, je wanhoop en je onmacht. Hoe moeilijk dat ook is, dit is de enige manier om je relatie te redden. Sterker nog, jullie relatie kan door deze crisis ook mooier en intiemer worden, doordat je dicht bij elkaar komt te staan door dit soort gesprekken.
Misschien is het geruststellend voor je om deze moeilijke gesprekken met een goede vriend/vriendin of relatietherapeut te doen. Zij kunnen ervoor zorgen dat het gaat over de dingen waar het over zou moeten gaan en dat het niet in een ruzie ontaardt.
Heel veel sterkte!
Vriendelijke groet,
Irene Verweij