De vraag
Wanneer wordt vriendschap emotionele ontrouw?
Wanneer wordt vriendschap emotionele ontrouw en is er dus sprake van emotioneel vreemdgaan? Vanaf wanneer begint het gevoel dat je je partner bedriegt, ook al is er van fysiek contact (nog) geen sprake?
Een toffe vriendschap, leuke babbels, licht flirt gedrag, het gevoel dat er aan beide kanten ‘meer’ is maar je bent niet echt van plan er iets mee te doen…  Is dat het begin van emotioneel vreemdgaan? En stel dat je emotioneel bent vreemdgegaan en alles komt uit, kan een gebroken relatie dan nog gelijmd worden? Je blijft hoe dan ook de barsten zien, vind ik.

Het advies
Vriendschap wordt in mijn ogen emotioneel vreemdgaan wanneer:
1. je meer persoonlijke informatie deelt in je vriendschap dan in je relatie. Vooral als je gevoelens van ontevredenheid bespreekt met die vriend(in) en niet met je partner;
2. je telefoontjes, appjes, e-mails en afspraakjes met die vriend(in) verbergt voor je partner;
3. je seksuele spanning en chemie voelt. Dit kan zijn in de vorm van het delen van seksuele fantasieën en de ander laten weten dat je hem of haar seksueel aantrekkelijk vindt maar daar nooit iets mee zult doen. Het kan ook door het maken van opmerkingen met een seksuele ondertoon.
Op mijn website www.shirleyglass.com vind je een test die je helderheid kan verschaffen over de vraag of jouw vriendschap aan het veranderen is in een emotionele affaire, en je dus emotioneel vreemdgaat.
Verder na emotioneel vreemdgaan
Over je tweede vraag het volgende. Nadat een van de partners emotioneel is vreemdgegaan, is het opnieuw opbouwen van vertrouwen één van de grootste uitdagingen. Voor veel stellen is het mogelijk om hun relatie te versterken door open en eerlijk te vertellen wat de ontrouw betekende, en wanneer de vriendschap veranderde in emotionele ontrouw.
Meer hierover lees je in Vreemdgaan zonder seks