De vraag
Hoe ga ik om met het machtsvertoon van mijn moeder
Beste Joris,
Ik heb een hele slechte relatie met mijn moeder. Ze wil constant haar ideeën en meningen aan mij opdringen en probeert door verbale uitingen en agressiviteit haar zin te krijgen. Ze zegt dan confronterende en gemene dingen om mij te choqueren en haar zin te krijgen of ze gooit de kont in de kribbe.
De afgelopen 5 jaar ben ik ontzettend veranderd en heb ik mij emotioneel losgemaakt van mijn ouders en ben ik mijn eigen leven gaan leiden. Ik kom uit voor mijn mening en geef mijn grenzen aan. 2 jaar geleden ben ik een relatie aangegaan met een 30 jaar oudere man. Mijn moeder accepteert dit niet en doet er alles aan om ons uit elkaar te krijgen.
Ik heb er alles aangedaan om haar uit te leggen waarom ik deze keuze heb gemaakt omdat deze keuze ook te maken heeft met mijn verleden, want ik ben op 14jarige leeftijd verkracht. Echter ontkent mijn moeder dat en dat maakt de relatie steeds moeilijker. Daarnaast maakt zij van die smerige opmerkingen dat hij goedkoper bij jou uit is dan bij de hoeren enz.
Echter ik kan u zeggen, dat ik een supergoede relatie heb met mijn vriend en wij kunnen ontzettend goed met elkaar communiceren en kunnen alles tegen elkaar zeggen. Mijn vraag is: klopt het dat dit machtsvertoon is van mijn moeder en hoe kan ik het beste met mijn moeder omgaan?
groeten van Dorien

Het advies
Beste Dorien,
Je beschrijft dat je een slechte relatie hebt met je moeder. Op grond van wat je beschrijft is dat heel goed voor te stellen. De dingen die je beschrijft zijn erg gemeen en kwetsend. Dat is moeilijk, want je hebt maar een moeder. Als een vriend of vriendin dit zou doen, dan zou je die relatie al tien keer beëindigd hebben. Omdat het om je moeder gaat is dat veel lastiger.
Maar het probleem dat je beschrijft is veel te serieus om met een enkele tip of suggestie op te lossen. Dat kan ik ook niet. Ik raad je van harte aan om hulp te zoeken bij een therapeut. Als je zulke problemen hebt met je moeder dan moet je daar professionele begeleiding bij zoeken. Het gaat hier om veel meer dan enkel teveel behoefte aan machtsvertoon van jouw moeder. Enkel een professional die hier uitvoerig met jou over kan praten kan jou hierbij het juiste advies geven en jou vertellen hoe jij in het vervolg met je moeder moet omgaan.
Met vriendelijke groet,
Joris Lammers