De vraag
Wat wij doen is voor mijn moeder zelden goed genoeg
Beste Marian Lijnse,
Eén van de lijfspreuken van mijn moeder is: ‘Een beetje schuldgevoel is nooit weg’. Dit brengt ze dan min of meer als grapje, maar eigenlijk bedoelt ze het volgens mij en mijn zus serieus. Wat wij doen lijkt zelden goed genoeg te zijn en daarover krijgen wij automatisch een schuldgevoel.
Wij hebben een soort van permanent gevoel van tekort komen ten opzichte van haar ontwikkeld. Een gevoel dat niet terecht is, denken wij dan, want we vinden onszelf eigenlijk best heel erg lieve behulpzame en attente dochters. Ons vermoeden is dat er bij onze moeder vroeger een tekort aan liefde en aandacht is geweest en dat we die leegte nooit zullen kunnen vullen.
Maar zo’n schuldgevoel is wel vervelend, dus hoe ga je met dat knagende gevoel het beste om?
Vriendelijke groeten,
Josefien van de Duin

Het advies
Hallo Josefien,
Uit je mail begrijp ik dat jij en je zus dit lastige schuldgevoel al goed hebben onderzocht en hebben geconstateerd dat het niet terecht is. Het lijkt er inderdaad op dat jullie moeder vroeger veel tekort is gekomen en daardoor geen goed zelfbeeld heeft ontwikkeld. Als gevolg daarvan is ze onzeker geworden, onder andere misschien over haar moederschap. De bevestiging hiervan zoekt ze nu bij jullie: hoe meer tijd en aandacht ze van jullie krijgt, hoe meer ze het gevoel heeft een goede moeder te zijn (geweest).
Het lijkt er op dat jullie moeder jullie nu een beetje manipuleert met schuldgevoel. Bijna alle mensen laten zich hier vrij gemakkelijk mee manipuleren, omdat diep van binnen in ieder mens de kinderangst nog leeft om de liefde van zijn ouders te verliezen.
Maak een grapje
Maar wat kun je nu doen aan dat steeds terugkerende schuldgevoel?
Om te beginnen kun je de eerstvolgende keer dat je moeder dit “grapje” maakt, er op in gaan en vragen wat ze hier toch mee bedoelt. Het bovenstaande verhaal is, wat mij betreft in ieder geval, gebaseerd op veronderstellingen en het is belangrijk om eerst eens te kijken of die wel kloppen.
Als je liever bij jezelf wilt beginnen, kun je proberen je gevoel te veranderen door je gedachten te onderzoeken en te veranderen of stop te zetten. Als je je eenmaal bewust bent van de gedachten die je schuldgevoel oproepen, kun je die vervangen door een andere gedachte, bijvoorbeeld: Stop, ik doe genoeg, ik ben een attente, behulpzame dochter.
Je kunt er ook voor kiezen je gedachten doodgewoon te onderbreken door een liedje te gaan zingen of met drie tegelijk van honderd terug te tellen. Als je dit consequent doet, zul je merken dat je steeds minder vaak last hebt van dit nare schuldgevoel.
Succes, Marian
Bent u regelmatig bang om het verkeerde te doen, of niet genoeg te doen? En wilt u van die schuldgevoelens af? Onderzoek eerst wat ze u te leren hebben. Psychosociaal therapeut Marian Lijnse gaf plusabonnees persoonlijk advies.
Neem ook een kijkje op de site van Marian Lijnse www.despiraal.net