De vraag
De familie verwijt me zijn zelfmoord
Beste Jolet
In mijn therapiegroep heb ik een bijzondere man leren kennen, die ernstig depressief was. Tussen ons ontstond een relatie. Met mij ging het steeds beter, maar met hem juist niet. Na enkele maanden heb ik de relatie beëindigd omdat ik bang was opgeslokt te zullen worden in zijn ellende en omdat ik geen ‘gezonde’ toekomst voor ons zag. Sindsdien gingen we vriendschappelijk met elkaar om.
Vorige week heeft hij zich verhangen. Zijn ouders hebben zijn dagboek gevonden en daarin blijkbaar gelezen hoeveel verdriet of kwaadheid hij voelde omdat ik bij hem was weggegaan. Nu geven ze mij de schuld van zijn dood. Ze hebben laten weten dat ik niet gewenst was op zijn uitvaart en dat zij geen enkel contact meer met mij willen. Ik ben intens boos en verdrietig omdat mijn vriend er niet meer is. Elk advies is welkom.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Dit is heel moeilijk, zo’n zware beschuldiging. Psychologisch is de reactie van zijn familie wel te begrijpen. Zij zijn boos en verdrietig tegelijk; een deel van die boosheid projecteren ze op u, omdat het pijnlijk is om boos te zijn op de geliefde dode.
Zoals elke nabestaande van een zelfmoord, zult u vermoedelijk ook last hebben van schuld-gevoel. Hopelijk helpt het dat u de beweegredenen van uw vriend kent; u wist immers hoe depressief hij was. U voelt zich vast boos, verdrietig en schuldig tegelijk. Laat die tegenstrijdige gevoelens maar naast elkaar bestaan – wegredeneren helpt niet.
Zijn familie wil dit verlies helaas niet met u delen, maar misschien kunt u dat elders wel. In veel regio’s organiseert de ggz groepen voor mensen die achterblijven na zelfdoding. Maar internet biedt ook veel lotgenotencontact – www.verliesverwerken.nl bijvoorbeeld. Daar staat ook een lijst met boeken voor wie achterbleven na een zelfmoord. En al wil de familie nu geen contact, misschien kunt u toch helpen door een brief te schrijven met herinneringen aan uw vriend. Misschien dat ze later wel graag over hem willen praten.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, juli/augustus 2007