Zo voorkom je emotie-eten

1. Verzet je zinnen

Dwing jezelf even iets compleet anders te doen, als de behoefte aan troostvoedsel de kop opsteekt. Iets waarmee je niet je smaak, maar andere zintuigen prikkelt. Neem een lekker geurend bad, maak een wandeling in een mooi natuurgebied, ga naar de bioscoop, lees een boek of laat je masseren… Zo merk je dat je onbehaaglijke gevoelens ook kunt verzachten met andere dingen dan emotie-eten.

Makkelijk slank & gezond challenge

Wil jij in 2019 op een makkelijke manier een gezonde en slanke start maken? Meld je aan!

2. Ik-moet-nu-eten-moment

Maak een lijst van wat je écht ooit wilt doen. Zo komt je uit het ‘ik-moet-NU-eten-moment’ en ga je de zaken weer in perspectief zien. Dat schrijft de Amerikaanse klinisch psychologe Susan Albers in haar boek Vijftig manieren om jezelf te troosten zonder voedsel. Koop een mooi notitieboekje voor jezelf en schrijf er fijne toekomstdromen in op momenten dat je je akelig voelt. Let wel: alleen wensen noteren zet geen zoden aan de dijk – bedenk ook concrete manieren waarop je ze kunt realiseren.

3. Verbied jezelf niets, maar bedenk alternatieven

Psychologe Marieke Adriaanse van de Universiteit Utrecht vroeg proefpersonen die wilden afvallen, wanneer en met welke snacks ze zondigden. Daarna liet ze hen een actieplan formuleren. Sommigen moesten zich daarbij focussen op wat ze wilden voorkomen (‘Als ik me ellendig voel, zal ik me niet aan chocola vergrijpen’), anderen juist op wat ze wél wilden (‘Als ik me ellendig voel, ga ik een appel eten’). Het eetdagboek van beide groepen toonde een week later een duidelijk verschil – de tweede groep ging minder vaak over tot emotie-eten.

4. Wees mild voor jezelf

Wie heeft geleerd zichzelf met voedsel te troosten als het tegenzit, is daar niet van de ene dag op de andere van af. Volgens hoogleraar Anita Jansen, eetstoornisdeskundige aan de Universiteit Maastricht, kan het enige tijd duren voordat je er gunstigere gewoontes voor in de plaats hebt aangeleerd.

Training

Denk je slank

  • Ontwikkel een sterke wilskracht
  • Ontdek eetgewoontes die bij je passen
  • Afvallen met blijvend resultaat
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Aan de slag met afvallen?

De online training Denk je slank gaat dieper in op het onderwerp emotie-eten. Tijdens de training leer je jezelf – met behulp van psychologische inzichten – gezondere eetgewoonten aan. Geen kwestie van diëten maar kijken naar langdurige gezondere eetgewoontes.