10 tips om meer te genieten van eten

Ontspannen eten, met aandacht: dat is gezond, je geniet meer van je maaltijd en je hebt minder de neiging om te veel te eten.

1. Geniet van de voorpret. Hoe meer je je best hebt gedaan op een maaltijd, hoe meer je geneigd bent er tijd en aandacht aan te besteden. De aandacht kan zitten in het zelf koken, maar ook in het sfeervol aankleden van de tafel, het mooi opdienen van een gerecht, zelfs al in het boodschappen doen.

Online training

Denk je slank

  • Ontwikkel een sterke wilskracht
  • Ontdek eetgewoontes die bij je passen
  • Afvallen met blijvend resultaat

bekijk de training
Nu maar
€ 67,50

2. Begin je maaltijd bewust. Door een kort moment van stilte voordat je begint met eten, kalmeer je je geest en lichaam en stel je jezelf beter in staat om met volle aandacht bij het beleven en verteren van de maaltijd te zijn.

3. Wees een snob wat betreft eetkeuzes. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Vraag je steeds af wat je het allerlekkerste vindt, en besteed daar je trek en budget aan.

4. Varieer. Eten met aandacht en nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd als je afwijkt van je vaste eetkeuzes. Neem eens ander broodbeleg, doe boodschappen in een andere winkel of probeer een nieuw recept.

5. Laat je oordelen gaan. Als je iets van jezelf niet mag, of vindt dat het heel slecht voor je is, dan beperk je je in de vrijheid om te genieten van het voedsel waar je van houdt.

6. Leg na elke hap je bestek neer. Zo blijft je aandacht bij de hap waar je mee bezig bent. Veel mensen komen automatisch in de modus ‘leegmaken van het bord’ in plaats van ‘stilstaan bij deze hap’. Een pauze tussen happen helpt om langzamer te eten en tijdig te voelen wanneer je voldaan bent.

7. Gedeeld genot is dubbel genot. In gezelschap kan het lastig zijn om zoveel aandacht aan je eten te besteden. Misschien kun je je tafelgenoten uitnodigen om mee te doen? Breng het gesprek, al is het maar vijf minuten, op wat iedereen precies proeft, wat ieders lievelingsgerecht is en waarom.

8. Eet als je honger hebt. Wacht je te lang met eten en laat je je hongergevoel te hoog oplopen, dan wordt rustig eten en ervan genieten veel moeilijker.

9. Denk een stapje terug in het ontstaan van je eten. Welke weg heeft het afgelegd voordat het op je bord terecht kwam? Hoe is het gemaakt of gegroeid, wie hebben daarbij geholpen? Stilstaan bij de bijzondere geschiedenis van je voedsel, helpt om ‘met respect’ te eten.

10. Laat je verrassen door de nasmaak. Wacht nadat je iets helemaal op hebt eens een tijdje voordat je aan het volgende begint. Kijk of er een nasmaak is, en hoelang je die nog kunt proeven. Dat is vaak verrassend lang en lekker. Hoe meer aandacht voor de nasmaak, hoe langer je je eetgenot kunt laten duren!

  • Meer over

    Mindfulness

    Alles steeds met een frisse blik bekijken, dat is het geheim van een mindful leven. Het is geen trucje of techniek waarmee je even iets ‘fikst’, maar een levenswijze die voor veel mensen – bewezen – heilzaam is.

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Spiegel houdt ons in bedwang

Wie zich niet kan bedwingen om regelmatig de koektrommel leeg te eten, zou kunnen overwegen een spie...

Lees verder
Verhaal

Wat maakt ons vrolijk?

Polkadot-jurken, een knalroze muur, een hond met gele laarsjes aan: waarom worden we daar toch zo bl...

Lees verder
Artikel

Mindfulness: zen of onzin?

Lees verder
Artikel

Mannen met een vrouwenziekte

Lees verder
Advies

Hoe lang supplementen gebruiken?

Lees verder
Artikel

Anders denken over gebakjes

Lees verder
Artikel

Afval-valkuil 4: je hebt iets lekkers verdíend

Lees verder
Verhaal

Mag het ook wat minder mindful?

Lees verder