De vraag
Ik heb veel behoefte aan zoetigheid
Mijn hele leven speelt eten een belangrijke rol. Als baby lag ik 10 weken in het ziekenhuis vanwege problemen met alvleesklier en lever. Als kind had ik altijd moeite met eten. Tegenwoordig houd ik van lekker eten, maar eet niet te veel. Wel houd ik van zoetigheid. Ik kan niet aangeven wanneer ik dat doe, maar de behoefte is er wel.
Als kind kreeg je vroeger een snoepje als je pijn had. Ik ben wel te dik en zou ook wel af willen vallen, maar zou eerst de emoties moeten herkennen. Ik gun mezelf wel om ook leuke dingen te doen en ook lekker te eten, maar het lijkt wel of het niet mag. Eten associeer ik met gezelligheid, uit eten gaan met vrienden, een borrel drinken. Dat moet je toch kunnen doen?

Het advies
Heel goed dat je je eetgedrag onder controle hebt en tegenwoordig niet te veel eet. Ik ben het met je eens dat je best eens uit eten moet kunnen gaan. Wees wel voorzichtig met het drinken van die borreltjes, in alcohol zitten veel calorieën. Als je uit eten gaat eet je vaak meer dan thuis, want er staan bijvoorbeeld lekkere gerechten op de kaart, en iedereen neemt een voorgerecht en een toetje. Zorg dat je uit eten gaan afwisselt met thuis gezond en matig eten.
Als je overgewicht hebt is het wel belangrijk om niet verder aan te komen. Een diëtiste kan helpen te leren wat gezonde voeding is. Een psycholoog kan helpen achterliggende problemen op te lossen, hoewel dat niet per se nodig hoeft te zijn om gedrag te veranderen.
Je schrijft tot slot dat je niet goed weet wanneer je behoefte hebt aan zoetigheid. Een dagboekje bijhouden van wat je eet en onder welke omstandigheden je eet kan je wellicht helpen daar achter te komen en een alternatief te bedenken voor die moeilijke momenten (bijvoorbeeld fruit eten).