De vraag
Hoe raak ik sombere gevoelens snel kwijt?
Kunt u mij wat tips geven over hoe ik somberheid over iets stoms kleins zo snel mogelijk kan doorvoelen om het gevoel ook weer zo snel mogelijk te kunnen loslaten?
Pogingen om het los te laten (zeggen dat ik het los moet laten, relativeren, positief benoemen, op m’n ademhaling letten, afleiding zoeken, etc.) werken alleen maar averechts bij mij.
Eruit gooien door erover te praten of al m’n gedachten opschrijven werkt veel beter, maar helaas heb ik hier niet altijd de gelegenheid voor. Weet u wat nog meer kan helpen om het gevoel zo snel mogelijk te doorvoelen zodat ik me zo snel mogelijk weer blij kan voelen daarna?
Het gaat dus om kleine dingen. Het gevoel benoemen doe ik al, maar dat helpt onvoldoende.

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Het lijkt erop dat je je gevoel niet echt wilt ervaren. Je wilt het vooral doorvoelen om er zo snel mogelijk van af te komen. Heel begrijpelijk, want niemand wil zich onprettig voelen. Maar een gevoel zo snel mogelijk de deur uit willen werken, is niet de weg. Het gevoel komt net zolang terug tot het uitgewoed is.
Probeer eens wat minder je best te doen om nare gevoelens te verminderen. Accepteer dat negatieve gevoelens bij het leven horen. Dat wil niet zeggen dat je je er door mee moet laten slepen of helemaal in mee moet gaan.
Dient een onprettig emotie zich aan merk dat dan op en benoem deze. Op dat moment sta je er al boven. Doe gewoon even niks: je zult dan merken dat, als je ophoudt met vechten tegen het gevoel, het vanzelf weer weg gaat, net zoals het zich vanzelf aandiende. Je bent er dan doorheen.
Vervolgens kun je kijken of je nog iets wilt doen met je gevoel. Ervaarde je bijvoorbeeld boosheid omdat iemand je onrecht heeft aangedaan, kijk dan wat je kan doen om de situatie weer recht te trekken. Kan of wil je dat niet, laat het dan en doe gewoon je ding.