De vraag

Van streek door klachten

Beste Jolet,
Ik (man) werk in een museum, met veel plezier. Ik vind het heerlijk om mensen uitleg te geven over de collectie. Mijn probleem is dat ik slecht kan omgaan met klachten van bezoekers. Het doet me pijn. Voor alle klachten die ik krijg over het museum bestaat een verklaring, maar ik ben vaak niet in staat om dat uit te leggen. Bovendien staat een klager zelden open voor uitleg. Nu probeer ik al vier jaar om klachten makkelijker naast me neer te leggen, maar het lukt niet. Ze blijven door mijn hoofd spoken. Mijn onverwoestbaar enthousiasme voor het museum lijdt onder deze irritatie. Kunt u me op weg helpen?

Het advies

Jolet Plomp

Psychologie

Antwoord van Jolet:
Ik vraag me af welke ‘bijbetekenissen’ een klacht voor u heeft. Is het schuldgevoel: vreest u dat de fouten aan u worden toegeschreven? Is het perfectionisme: kunt u er slecht tegen dat dit museum, uw werkplek, onvolkomenheden heeft? Is het schaamte: vindt u het vervelend dat mensen weten dat u ergens werkt waar niet alles helemaal in orde is?

Maak een lijstje van alle onvolkomenheden. Kijk wat kan worden verbeterd en probeer daarop invloed uit te oefenen. Accepteer de andere onvolkomenheden. En als u weer klachten hoort, zeg dan gerust: ‘Ja, dat klopt. Het is heel jammer, maar het is even niet anders.’ Ik hoop dat u bij collega’s steun kunt vinden voor uw manier van denken. Vermoedelijk maakt juist uw enthousiasme u zo kwetsbaar voor kritiek. Ik hoop dat u deze betrokkenheid kunt behouden en de onvolkomenheden kunt accepteren – dan zult u het meest tevreden zijn met uw baan.
Jolet Plomp

Meer weten over dit thema? Bekijk Werk
Training

Leer loslaten

  • Leer accepteren i.p.v. vechten
  • Leer de controle los te laten
  • Leer te leven volgens je waarden
Bekijk de training
Nu maar
€ 79,-
Deel dit artikel:
16 mei 2009 | Laatst gewijzigd op 23 februari 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik heb geen eigen identiteit

'In contact met anderen voel ik me onzeker over mijn identiteit. Ik heb niets te zeggen wat interess...
Lees verder
Branded content

Waarom de zon ons gezonder en gelukkiger maakt

Hoera, de zon laat zich weer vaker zien. En dat is fijn, want een dagelijkse portie zon maakt ons ge...
Lees verder
Artikel

6 Leefadviezen voor hooggevoelige mensen

Hoogsensitiviteit is een package deal: je bent sneller moe en overprikkeld, maar ook empathischer en...
Lees verder
Artikel

6 Leefadviezen voor hooggevoelige mensen

Hoogsensitiviteit is een package deal: je bent sneller moe en overprikkeld, maar ook empathischer en...
Lees verder
Interview

Bah, vakantie

De wereld zien, andere culturen proeven, even weg uit de dagelijkse sleur: aan hen is het niet beste...
Lees verder
Artikel

Het effect van een training zelfcompassie

Zacht en vriendelijk zijn voor jezelf is niet soft of klef. Integendeel: een gezonde dosis zelfcompa...
Lees verder
Advies

Hoe ga je om met iemand die kritiek negeert?

Beste Fred, Hoe ga je met iemand om die kritiek negeert? Ik had vandaag een situatie waar ik kritiek...
Lees verder
Advies

Mijn man wil niet verder met mij en de kinderen

Beste heer Jansen, Ik ben vier maanden geleden gescheiden. Het is een klassiek verhaal: Allebei druk...
Lees verder
Artikel

Hoe schaamte een krachtbron wordt

Als één emotie het stempel ‘koninklijk’ verdient, dan is het wel schaamte: die bewijst dat we ...
Lees verder
Recensie

Acceptatie, acceptatie

Vroeg of laat worden we er allemaal mee geconfronteerd: onoverkomelijk lijden. We verliezen iemand o...
Lees verder
6352