De vraag
Van streek door klachten
Beste Jolet,
Ik (man) werk in een museum, met veel plezier. Ik vind het heerlijk om mensen uitleg te geven over de collectie. Mijn probleem is dat ik slecht kan omgaan met klachten van bezoekers. Het doet me pijn. Voor alle klachten die ik krijg over het museum bestaat een verklaring, maar ik ben vaak niet in staat om dat uit te leggen. Bovendien staat een klager zelden open voor uitleg. Nu probeer ik al vier jaar om klachten makkelijker naast me neer te leggen, maar het lukt niet. Ze blijven door mijn hoofd spoken. Mijn onverwoestbaar enthousiasme voor het museum lijdt onder deze irritatie. Kunt u me op weg helpen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Ik vraag me af welke ‘bijbetekenissen’ een klacht voor u heeft. Is het schuldgevoel: vreest u dat de fouten aan u worden toegeschreven? Is het perfectionisme: kunt u er slecht tegen dat dit museum, uw werkplek, onvolkomenheden heeft? Is het schaamte: vindt u het vervelend dat mensen weten dat u ergens werkt waar niet alles helemaal in orde is?
Maak een lijstje van alle onvolkomenheden. Kijk wat kan worden verbeterd en probeer daarop invloed uit te oefenen. Accepteer de andere onvolkomenheden. En als u weer klachten hoort, zeg dan gerust: ‘Ja, dat klopt. Het is heel jammer, maar het is even niet anders.’ Ik hoop dat u bij collega’s steun kunt vinden voor uw manier van denken. Vermoedelijk maakt juist uw enthousiasme u zo kwetsbaar voor kritiek. Ik hoop dat u deze betrokkenheid kunt behouden en de onvolkomenheden kunt accepteren – dan zult u het meest tevreden zijn met uw baan.
Jolet Plomp