De vraag
Mijn dochter kan niet tegen kritiek
Onze dochter (10) heb ik altijd gecomplimenteerd om haar inzet: ‘Daar heb je hard voor gewerkt’ of ‘De bomen op deze tekening zijn goed gelukt’. Ze vindt het echter moeilijk om kritiek te krijgen en vindt bijvoorbeeld dat ik haar moet voortrekken boven haar jongere neefje als we ergens samen zijn omdat ik haar moeder ben. Ik vind niet dat ik haar moet voortrekken. Natuurlijk vind ik mijn dochter speciaal, maar ik vind niet dat ze een speciale behandeling verdient. Dat vind mijn dochter zelf wel.
Hoe kan ik mijn kind helpen om haar zelfwaardering wat op te vijzelen? Waardoor ze beter tegen kritiek kan en voelt dat ze voldoende affectie van ons krijgt.

Het advies
Bedankt voor uw vraag. U schrijft dat uw dochter moeilijk kan omgaan met kritiek. Na kritiek wordt ze boos en vindt ze dat ze recht heeft op een voorkeursbehandeling.
Vaak hebben kinderen moeite met kritiek omdat ze een zogenaamde ‘fixed mindset’ hebben. Ze denken dat hun vaardigheden — hoe slim ze zijn, hoe goed ze iets kunnen — aangeboren en onveranderbare eigenschappen zijn. Als ze kritiek krijgen, denken ze vaak: ‘Ik ben gewoon te dom…’ en kunnen ze boos worden.
U zou uw dochter kunnen helpen een ‘growth mindset’ aan te leren. Met deze mindset beseffen kinderen zich dat hun vaardigheden kunnen verbeteren als ze veel oefenen. Deze mindset verandert een faalervaring in een leerervaring. Als ze kritiek krijgen, denken ze: ‘Ik wil nog een keer proberen!’ en storten ze zich weer op de taak.
U zou uw kind kunnen leren dat vaardigheden, zoals slimheid, werken als een spier. Als je vaardigheden veel gebruikt en goed traint, dan worden ze sterker — net als een spier sterker wordt als je deze veel gebruikt. Zelfs bekende wetenschappers, zoals Einstein, hebben heel hard moeten werken om zo slim te worden als ze waren.
Deels doet u dit al: U geeft uw kind al complimenten voor inzet (‘Je hebt goed je best gedaan!’) in plaats van voor vaststaande eigenschappen (‘Je bent zo slim!’). Zo helpt u uw kind een growth mindset ontwikkelen.