De vraag
Ik lever altijd commentaar op mijn man
Hallo Jeannette,
Ik vind het heel moeilijk om geen commentaar te geven op dingen die me ergeren aan mijn man. Het maakt niet uit of het gaat om dingen die hij wel/niet doet of om dingen die hij zegt. Zijn weerwoord is steevast: ‘Ik doe het toch nooit goed!’ Zelf heeft hij nooit commentaar op mij… en het zijn altijd dezelfde ergernissen die terugkomen. Wat doe ik daaraan?
groetjes flup

Het advies
Beste Flup
Het lijkt of je het moeilijk vind om tegen je man te vertellen wat je dwars zit. Je geeft aan dat je het moeilijk vind om iets niet te doen wat je wel wilt, namelijk commentaar geven. Ook geef je aan dat je telkens een negatieve reactie van je man krijgt, waarmee het lijkt alsof hij zegt dat het niet uitmaakt wat hij doet want dat het nooit naar je wens is?
Het is natuurlijk niet makkelijk om dit zo even snel te beoordelen, maar het kan zijn dat jullie in een cirkel terecht zijn gekomen waarin jij als het ware de moeder bent en hij je zoon. Hij doet dingen niet en jij wijst hem hierop maar hij gaat op deze manier niet meer voor zichzelf verantwoordelijkheid nemen, maar doet het om het conflict te vermijden. Zo raakt hij geïrriteerd en jij ook!
Je geeft aan dat hij nooit wat over jou zegt. Misschien is dat een ingang? Je kunt een meer vragende dialoog aangaan. Hiermee bedoel ik: Vraag hem eens wat hij zelf van dingen vind… ook de dingen waar jij commentaar op geeft, maar ook wat jouw gedrag betreft.
Zo neem je allebei actief deel aan de relatie en heb je ook allebei je eigen verantwoordelijkheid.
Probeer ook bij jezelf na te gaan waar de ergernissen voor staan. Wat is er aan de hand in jullie relatie? Ben je ergens teleurgesteld of onzeker over of heb je een lastige periode op je werk?
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
vriendelijke groet,
Jeannette