De vraag
Zijn narcistische vriendin maakt me bang
In 2009 is mijn man overleden. Vanaf 2011 had ik een nieuwe relatie. Hij bleek uiteindelijk een narcist met een ernstige internet-pornoverslaving.
Gelukkig heb ik nu een heel lieve man ontmoet. Nu weet ik weer hoe een echte relatie kan zijn, met mijn man had ik een zeer goede relatie. Nu blijkt dat mijn huidige partner een zeer goede vriendin heeft. Hij heeft geprobeerd (na zijn echtscheiding) om met haar een relatie aan te gaan. Tot hij erachter kwam dat zij een narcist is. Nu heeft hij een goede vriendschap met haar opgebouwd. Ook is zij een collega. Zij zijn samen bezig met een onderzoek.
Omdat mijn partner, voordat hij mij kende, met haar veel op pad is geweest voor hun gezamenlijk onderzoek, wil hij haar te vriend houden. Ook omdat zij nauwelijks vrienden heeft, iedereen laat haar in de steek. Nu wil zij graag met mij kennismaken. Maar oh, ik ben zo bang. Ten eerste omdat zij een soort relatie hadden voor mijn komst. Ten tweede is zij heel erg knap (lang blond haar en tien jaar jonger en loopt in de bijstand). Ten derde, ik durf geen contact meer te hebben met een narcist.
Op zich ben ik erg sterk van karakter en heb ik een leuk vermogen. Ze is vast op mijn geld uit (ze heeft al geld geleend van mijn partner). Wat moet ik hiermee? Ik raak in paniek als ik er alleen maar aan denk!

Het advies
Hartelijk dank voor je vraag!
Allereerst, wat ontzettend fijn dat je weer zo’n goede relatie hebt kunnen opbouwen!
Er vallen me een paar dingen in je vraag op. Allereerst merk ik, dat jij heel duidelijk voelt: ik wil die vrouw niet ontmoeten. Wat maakt echter, dat je aan deze innerlijke ‘nee’ voorbij gaat? Heb je voor je gevoel het recht niet om ‘nee’ te zeggen..?
Wat me verder opvalt is dat je aan het invullen bent: ‘Ze zal wel op mijn geld uit zijn’; ‘Ze is zo leuk, ik ben vast minder leuk.’ etc. Dat weten we nog allemaal niet. Kijk uit met doemscenario’s denken!
Wat ik interessant vind, is het feit dat er voor de tweede keer in je leven, zich een narcist aan je voordoet. Wat zou dit mogelijkerwijs kunnen betekenen? Moet je je relatie met je narcistische ex-man nog verwerken? Weet je wat je geleerd hebt uit deze relatie? Met andere woorden, wat neem je mee? Lastige vragen, dat weet ik, maar wel belangrijk. Je angst voor deze ontmoeting zou een stuk kunnen afnemen, wanneer je het verwerkt hebt.
Gelukkig schrijf je dat je een sterk karakter hebt: in paniek raken hoeft dus niet. Wel: weten waarom je haar wilt ontmoeten en wat je doelstelling hier mee is.
Ik wens je heel veel wijsheid toe!