De vraag
Mijn man leest me voortdurend de les
Beste Alfons,
Mijn man heeft vaak wat aan te merken op hoe ik de dingen doe – met de opvoeding van de kinderen bijvoorbeeld, of als ik aan het koken ben.
Ik vind het prima om dat samen te bespreken, maar ik wil niet dat hij mij corrigeert waar de kinderen bij zijn. Dat maakt me kwaad. Ik doe dat ook niet bij hem.
Hoe kan ik het beste reageren in dat soort situaties? Ik heb hem namelijk al eens gezegd dat hij daarmee op moet houden, maar het stopt niet.
Groeten van Maaike

Het advies
Alfons Vansteenwegen
Liefdesprofessor
Beste Maaike,
U moet de tijd nemen voor een rustig gesprek met uw man.
U legt hem uit dat het voor u en voor de kinderen niet goed is dat hij u in hun aanwezigheid de les spelt. U vertelt hem hoe u zich voelt telkens als hij dat doet. U vraagt hem of hij dat begrepen heeft. En dan kunt u hem vragen daarop te letten.
Een ander punt is het volgende: met een duidelijke taakverdeling vermijdt u dat u op elkaar opmerkingen gaat maken. Ieder doet dan de dingen op de eigen manier.
Vriendelijke groet,
Alfons Vansteenwegen