De vraag
Ik cijfer mezelf weg voor mijn partner
In november heb ik mijn relatie na ruim zeven jaar beëindigd, mijn ex-vriend kampt(e) al zeker twee jaar met een burn-out en ondernam niets om daaruit te komen. Onze relatie leed daar erg onder. We hadden plannen om te gaan trouwen en wilden graag kinderen, maar daar kwam niets van terecht.
Erover praten ging niet. Rust en ruimte geven hielp niet. Niets hielp. Ik hield de dynamiek natuurlijk ook op de een of andere manier in stand. Weggaan leek nog de enige optie. Het voelde alsof ik in één klap mijn halve leven en mijn hele toekomst verloor, ook al was ik hem misschien allang kwijt.
Halsoverkop stortte ik me in een flirt met een collega, die natuurlijk uit de hand liep en nu maanden later zien we elkaar nog steeds. Ik ben echt verliefd op hem geworden, ondanks de slechte timing en het verwerken van voorbij zijn van mijn vorige relatie.
Het probleem is dat deze man ook weinig tijd voor me neemt en ik heb weer het gevoel dat ik me erg aan hem moet aanpassen om bij hem te kunnen zijn. Al is het om begrijpelijke redenen, uiteindelijk tijdelijk en wil ik ook graag bij hem zijn: het kost me veel merk ik. Ik voel me regelmatig onzeker, verdrietig en alleen.
Ik wil echt graag in deze relatie investeren als er uiteindelijk meer tijd en ruimte voor mij in zijn leven is. Maar ik ben bang dat ik in dezelfde valkuilen val, waarbij ik mezelf en mijn wensen wegcijfer. En dat dat dan weer vanzelfsprekend wordt. Rationeel weet ik dat ik niet zo aan hem moet hangen, maar emotioneel lukt dat niet. Hoe word ik wat assertiever en zelfstandiger en voorkom ik dat ik mezelf verlies?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je hebt een hechtingsprobleem. Het lijkt er namelijk op dat je je uitsluitend kunt verbinden aan iemand als je je aanpast aan die persoon. Je enige alternatief daarvoor is weggaan.
Dit patroon van aanpassen dan wel weggaan komt voor bij mensen die hebben geleerd dat ze niet belangrijk zijn in de ogen van andere mensen. Soms leren ze dit in hun jeugd, door verwaarlozende of juist heel strenge ouders. Soms leren ze dit later in hun leven, meestal door een partner die hen bedriegt.
Het goede nieuws is dat je situatie niet hopeloos is. Je kunt op elk moment van je leven leren om je veilig te hechten, zoals dat heet. Dit doe je door bij iemand te blijven, ook als het moeilijk is, zonder dat je je aanpast.
Je hebt nu een partner die weinig tijd voor je heeft. Je neiging zal wel zijn om je daaraan aan te passen, dus met weinig tijd samen genoegen te nemen. Maar wat dacht je ervan om meer tijd op te eisen? Organiseer iets. Doe voorstellen. Betrek hem bij je leven.
Nota bene: een valkuil voor mensen met een hechtingsprobleem is dat ze een ander gaan claimen, dus overmatig veel tijd vragen voor het samenzijn. Dit raad ik je af, omdat claimen je hechtingsprobleem juist versterkt.
Hechten is een delicate kunst; een balans tussen aandacht vragen en aandacht krijgen.