De vraag
Zal ik scheiden of blijven?
Dag beste Liselotte,
Sinds 13 jaar ken ik mijn partner, we zijn 5 jaar getrouwd en wonen samen. Al geruime tijd twijfel ik echter aan mijn relatie. De twijfel werd sterker toen mijn partner aangaf een koophuis en een kind te wensen. Tot dan toe had ik niet werkelijk stilgestaan bij de vraag of ik met deze man oud wil worden.
Mijn partner is in veel opzichten van mij afhankelijk, of zo ervaar ik het. Hij heeft nauwelijks sociale contacten en slecht betaald werk. Ik verdien beter, onderneem meer en onderhoud graag vriendschappen. Hoewel ik (denk dat ik) van hem houd, merk ik dat zijn levensstijl mijn respect voor hem ondermijnt.
Afgezien van dat mijn partner afhankelijk van mij is, voel ik dat hij mij beperkt in mijn bewegingsvrijheid. Wanneer het slecht tussen ons gaat, stookt hij in mijn relatie met anderen. Hij roddelt achter mijn rug en confronteert mij naderhand met negatieve beweringen zogenaamd afkomstig van familie en vrienden. Hoewel ik begrijp dat hij dit doet uit angst dat ik bij hem wegga (hij weet van mijn twijfels af), zie ik ook dat hij mij (on)bewust probeert onzeker te maken.
Hij heeft er moeite mee als ik nieuwe contacten opdoe. Het gevolg is dat ik mezelf steeds meer beperk en voorkom dat ik dingen doe die hem misschien niet zinnen. Intussen verlang ik naar mijn vrijheid en rust, en kan ik niet helpen mezelf af te vragen of ik alleen niet beter af ben, of dat een ander mij niet gelukkiger zou kunnen maken.
Kirshenbaum’s boek Scheiden of blijven heb ik al gelezen. De uitkomst is dubbelzinnig. Graag je advies.
Vriendelijke groeten,
Twijfelaar

Het advies
Beste Twijfelaar,
In jouw brief beschrijf je uitgebreid wat je niet prettig vindt aan je partner. Je hebt onvoldoende respect en liefde voor hem om een behoorlijke basis voor de toekomst te hebben, zo ziet het er naar uit. Ik weet niet of je deze brief in een opwelling geschreven hebt of dat je relatie met hem echt zo kil is als dat het uit jouw tekst blijkt.
Liefde is geen optelsom van salaris en aantal activiteiten en vriendschappen, dat staat los van hoeveel jij van hem houdt en hoeveel hij van jou houdt. En alleen dat laatste is essentieel voor de vraag of jullie een toekomst samen hebben. Als je niet genoeg van hem houdt, hou dan op met wikken en wegen en optelsommetjes maken, maar neem een beslissing.
Mijn advies is: ga in relatietherapie om te onderzoeken of de liefde echt ‘op’ is (en wil hij dat niet, dan is het duidelijk wat je te doen staat). Een goede relatietherapeut vind je via je huisarts of op www.coachingenrelatietherapie.nl. Gedurende het traject wordt vanzelf duidelijk wat de juiste beslissing is. Zo’n traject duurt drie maanden. Na 13 jaar mag je die tijd nog wel investeren. En daarna moet de knoop doorgehakt worden: ofwel je gaat ervoor (huis & gezin), ofwel je stopt en jullie zoeken beiden je geluk elders. Succes!
Liselotte
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: