De vraag
Mijn ex houdt onze baby bij me vandaan
Beste Susanne,
Ik heb het sterke vermoeden dat mijn inmiddels 38-jarige ex-vriendin angstig-narcistisch is.
Ik ben een 45-jarige man met een jeugd die zich kenmerkte door verwaarlozing en agressie door mijn moeder. Achteraf lijkt het alsof mijn ex en ik elkaar wat te bieden hadden. Zij heeft een vertrouwensprobleem en ik kan over mijn grenzen heen gaan en vertrouwen geven om echte liefde te krijgen.
We hebben in december 2012 een kindje gekregen, maar na conceptie heeft ze steeds meer mijn rol geminimaliseerd (steeds als ‘straf’ als ik een meer gelijkwaardige relatie wilde). Nu mag ik mijn kind zelfs niet meer zien.
Ik wil graag een goede vader zijn en ben heel bezorgd dat mijn kind net zo angstig of narcistisch wordt.
Groet,
Erik

Het advies
Expert
Susanne Donders
Gezin en relatie
Beste Erik,
Ik kan me voorstellen dat je je heel ongelukkig voelt met deze situatie. Jullie zijn nog maar net ouders en je wil natuurlijk graag betrokken zijn bij je kind.
Je wil graag begrijpen wat er aan de hand is en wat je vriendin beweegt om meer grip te krijgen op deze situatie en iets in beweging te kunnen brengen. Ik weet niet waarom het in zo’n korte tijd zo geëscaleerd is tussen jullie. Een kind krijgen heeft emotioneel vaak een grote impact en misschien is vertrouwen nu daardoor extra moeilijk voor haar. Vaak reageer je allebei anders op zo’n nieuwe situatie en begrijp je elkaar niet.
Ik zou voorzichtig zijn met een analyse van haar als de oorzaak van jullie probleem. Dat helpt niet om nader tot elkaar te komen. Zij zal het weer anders zien en zich om die reden teruggetrokken hebben. Jullie kind heeft baat bij twee ouders die van hem of haar houden en zorgen voor een stabiele situatie. Vandaar uit kan het veilig opgroeien. Natuurlijk riskeer je als ouders dat je iets van spanningen doorgeeft als je psychische problemen hebt. Maar die zijn over het algemeen niet erfelijk.
Geef je vriendin de tijd om weer meer in balans te komen en probeer van jouw kant een goed contact op te bouwen zonder dit te forceren. Dat draagt bij aan herstel van vertrouwen. Als het niet de goede kant op gaat zou ik proberen hulp te zoeken.
Veel succes,
Susanne