De vraag
Mijn woorden worden verdraaid
Ik probeer enorm tactisch te zijn naar mijn man toe, maar toch word ik vaak verkeerd begrepen en ontstaat er ruzie. Ik heb weleens gehoord dat dat te maken kan hebben met onzekerheid of de angst bij de ander, maar wat kan ik daaraan doen?

Het advies
Dat je man je vaak verkeerd begrijpt, kan verschillende redenen hebben. Als jullie bijvoorbeeld een heel ander denkkader hebben, ontstaan snel misverstanden. Maar als je elkaar al langer kent, zijn die verschillen inmiddels wel bekend en heb je geleerd elkaar te lezen.
Voelt je partner zich inderdaad angstig of onzeker, dan kan er door elk woord van jou een alarmbel afgaan in zijn hoofd. Het vermogen om helder te denken, neemt namelijk af onder stress, waardoor hij zich snel aangevallen voelt. Jij kunt hem dan helpen door hem gerust te stellen.
Je helpt hem ook door op een ander moment met hem te praten over hoe hij reageert. Doe dat niet aanvallend, maar vanuit nieuwsgierigheid. Waarom is hij zo snel aangebrand?
Vraag je af of jouw woorden (hoe tactisch gekozen ook) toch een trigger zijn voor oude pijn. Is het iets wat jij doet of zegt, of is het iets in hem wat geraakt wordt en waarmee hij zelf aan de slag moet?
Om ruzie te voorkomen, zul je nog iets moeten doen: reageer niet al te heftig bij een alarmbel-reactie, want dat versterkt juist de angst bij je man. En onderzoek ook eerlijk je eigen intenties: vraag je hem tactisch om iets te doen, terwijl je hem eigenlijk aan het werk wilt zetten en sijpelt je irritatie er toch doorheen?