De vraag
Mijn man kijkt naar porno en niet naar mij
Beste Karin,
Ik (56 jaar) ben 7 jaar samen met mijn man (61). Ons seksleven was vanaf het begin een probleem – hij had heel weinig zin en ook erectieproblemen. Hij wou er niet echt over praten, maar had excuses. Was net geopereerd, was moe, enzovoort. Ik raakte met de tijd erg gefrustreerd en we kregen ook veel ruzies – steeds beloofde hij beterschap, twee keer is hij naar de dokter gegaan om Viagra te vragen – maar de recepten werden nooit afgehaald.
Twee jaar geleden kwam ik, per toeval, erachter dat hij op internet naar porno keek, en op seks-datingsites zat. Na veel leugens gaf hij toe en zei dat het niets voorstelde, dat hij eigenlijk geen behoefte meer had aan seks, omdat hij alles in zijn leven had geprobeerd… Na een serieuze crisis beloofde hij dat hij er echt aan zou werken – weer trapte ik erin.
Nu zijn we twee jaar verder en er is niets veranderd. De ruzies zijn feller, ik ben van top tot teen gefrustreerd en de afgelopen week ontdekte ik dat hij weer op die sites zit… Ik ben zo van streek dat ik niet weet waar ik moet staan en gaan. Ik kan er niet echt over praten met anderen, omdat ik me ervoor schaam… Onzin, dat weet ik – het is zijn probleem, maar ik vind het niet loyaal om het aan anderen te vertellen… Ik denk er echt over om te vertrekken.
Heeft u een goed advies?
Djor

Het advies
Beste Djor,
Wat een nare situatie! Ik begrijp dat de seksuele relatie vanaf het begin moeizaam was. Is er in de periode vóór jullie relatie iets naars gebeurd met je man? Het lijkt dat je man erg onzeker is geworden over zijn eigen seksuele functioneren. Meestal kunnen mannen daar slecht mee uit de voeten en is de schaamte over het falen zo groot, dat ze zich liever in een anonieme (internet) relatie terugtrekken.
Echter, de schaamte dáárover maakt alles nog erger, en voor je het weet zit je met elkaar in een destructieve cirkel, waarin de een verwijten maakt en de ander zich nog meer terugtrekt.
Ik zie voor jullie als enige oplossing om hier hulp van een relatietherapeut bij te zoeken. Het is erg ingewikkeld om hier samen uit te komen. In een gesprek met een derde kan ook helder worden tot hoever je nog wilt gaan met wachten en hopen.
Sterkte hiermee!
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl.