De vraag
Wel of niet scheiden?
Beste Sybille,
Ik ben een man en 21 jaar getrouwd. Mijn vrouw en ik hebben drie kinderen. Al lange tijd (plm. 2 jaar) loopt onze relatie niet goed. We leven langs elkaar heen en delen steeds minder zaken met elkaar. We hebben ook al gedurende lange tijd geen seks meer. Onlangs heeft mijn vrouw uitgesproken niet meer van mij te houden en ze geeft aan dat we elkaar alleen maar ongekukkig maken en dus beter uit elkaar kunnen gaan. Ik heb daar erg emotioneel op gereageerd. Ook ik voel mij niet gelukkig zo als het de afgelopen jaren is gegaan.
Eigenlijk weten we naar elkaar toe niet goed met dit probleem om te gaan. We hebben al een aantal keren afgesproken onze houding naar elkaar te verbeteren, maar dat lukt niet we vallen steeds terug in oud gedrag. De onderlinge communictaie verloopt stroef. Zelf weet ik inmiddels niet meer of ik onze relatie nog een kans wil geven. Tot slot zit ik met het verdriet dat we onze drie kinderen aandoen met een scheiding. Zou je mij advies kunnen geven?
Robert

Het advies
Expert
Sybille Labrijn
relaties
Beste Robert,
Houd er rekening mee dat je vrouw misschien al veel langer overweegt om weg te gaan; dat zij wellicht voor haar gevoel van alles geprobeerd heeft om jullie huwelijk te redden. Dat kan betekenen dat haar beslissing al meer uitgekristalliseerd is, terwijl jij nog totaal overrompeld bent en je heen en weer geslingerd voelt in wat je wilt. Mochten jullie beiden het huwelijk nog een kans willen geven, dan denk ik dat ‘de houding ten opzichte van elkaar verbeteren’ op dit moment even een gepasseerd station is. Het zou voelen als het wegstoppen van het leed dat je vrouw en jou naar dit punt bracht.
Ik zou willen voorstellen dat jullie elkaar gaan vertellen ‘wat er is (geweest)’. Wat maakte dat jullie steeds minder met elkaar gingen delen? Hoe voelde dat? Vertel elkaar maar over de woede, het verdriet, de eenzaamheid, de onzekerheid, de frustraties en machteloosheid. Op welke manier liep je beurse plekken aan elkaar op? Waar verlangde je eigenlijk naar? Belangrijk is, dat je elkaar om de beurt vertelt over je beleving (of bijvoorbeeld om de beurt een brief voorleest, van te voren hiervoor geschreven) en dat je beurtelings luistert. Luisteren, zonder je te verdedigen, zonder in de tegenaanval te gaan, zonder het vertelde te bagatelliseren, te ontkennen of in het belachelijke te trekken. Begrip tonen, vragen stellen over wat je niet begrijpt, hardop samenvatten wat je gehoord hebt, verplaats je in elkaar en laat actief blijken dat je dat doet. Geef elkaar erkenning, ‘ik snap dat je je ontzettend aan de kant gezet voelde, het moet vreselijk voor je zijn geweest.’Dit is een intensief en emotioneel proces. Waarschijnlijk heb je aan enkele gesprekken niet genoeg.
Het is een manier om schoon schip te maken, welke beslissing je daarna ook neemt. Je kunt hierdoor weer in de positie van ‘medestander’ en ‘maatje’ komen in plaats van elkaars ‘tegenstander’ te zijn. Misschien ontstaat hierna de ruimte om weer wel leuke dingen met elkaar te gaan delen, de houding en de communicatie te verbeteren. Misschien vind je het prettig om gesteund te worden door een relatietherapeut. Bij veel relatietherapeuten kun je ook terecht voor een kortdurende ‘beslissingstherapie’ : wel of niet scheiden.
Sybille Labrijn