De vraag
Is spirituele groei een reden om te scheiden?
Ik ben onderzoekend, filosofisch van aard en doe nu een opleiding op spiritueel gebied. Voor mij is er nog een hele mooie, bijzondere wereld naast mijn gezin. Mijn man heeft dat niet – ons gezin is zijn wereld. Hij heeft zijn rust gevonden en heeft geen behoefte aan verdere ontwikkeling. Daar kan ik heel moeilijk mee omgaan; ik merk dat ik steeds meer afstand neem. Hij geeft mij alle ruimte. Moet ik hem loslaten en scheiden, of zal ik doorgaan en accepteren dat ik bij hem niet vind wat ik nodig heb?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beslis niet te snel tot een scheiding. Het komt vaak voor dat partners verschillende interesses hebben en het getuigt van wijsheid dat u elders zoekt wat u nodig heeft. Als uw man u hierin niet belemmert, waarom zou u dan bij hem weggaan? Misschien kunt u, omgekeerd, uw man de ruimte geven om tevreden te zijn zonder spirituele zaken.
En dan nog iets. Door de intimiteit die het delen van persoonlijke groei geeft, gebeurt het soms dat mensen verliefd worden op een medecursist of coach. Mocht dat u overkomen, houd dan voor ogen dat spiritualiteit iets anders is dan het harmonisch samen runnen van een gezin. Juist in tijden van persoonlijke verandering kan een stabiel thuisfront heel prettig zijn. Ik wens u een boeiende zoektocht.