De vraag
Wil ik kinderen?
Beste Jolet,
Ik ben 29 jaar en mijn vriend ook. Op dit moment willen we allebei geen kinderen. Mijn vriend geeft in gesprekken over de toekomst vaak aan dat hij misschien wel helemaal geen kinderen wil. Ik weet dat nog niet zeker, maar het geeft me wel een onrustig gevoel. Ik zou graag willen weten wat ik zelf wil en hoe je een weloverwogen keuze kunt maken over kinderen en je toekomst.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U schrijft dat u weloverwogen wilt beslissen, maar rationele overwegingen helpen hier weinig. Het gaat erom of u kinderen wilt, niet om wat de verstandigste keus is. Die bestaat namelijk niet. Redeneren is dus verspilde moeite. Wacht rustig af hoe uw gevoel over het moederschap zich ontwikkelt. Vrienden en familieleden zullen kinderen krijgen – let goed op hoe u zich daarbij voelt. De beste manier om tot een keuze te komen is uw gevoelens over het moederschap nauwkeurig te volgen. Het lastige is dat u en uw vriend beiden deze keuze moeten maken. Als hij negatief blijft, dan moet u straks twee dingen tegen elkaar afwegen: deze man en de kinderwens. Bent u er volkomen zeker van dat u altijd bij hem wilt blijven, óók als hij geen kinderen wil? Zo ja, dan is het een kwestie om gezamenlijk op te lossen. Zo nee, dan is het zaak dat u heel helder weet wat ú wilt, los van zijn besluit. Gelukkig heeft u nog even de tijd, zodat uw gevoelens zich rustig verder kunnen ontwikkelen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.