De vraag
Mijn vrouw wil niet in relatietherapie
Hallo mevrouw Donders,
Mijn vrouw en ik zijn reeds 21 jaar bij elkaar, we zijn getrouwd en hebben 3 kinderen. Alles is op orde en compleet, maar beiden zijn we niet gelukkig met elkaar.
We hebben verschillende standpunten over de manier van leven. Conflicten blijven terug komen en de afstand wordt steeds groter – het gevoel van liefde is voor groot gedeelte weg. De relatie is ook verre van passievol meer.
Ik wil een onafhankelijke derde (therapeut) naar de situatie laten kijken als laatste redmiddel, mijn vrouw wil dat niet. Ik vraag me af wat er nu nog mogelijk is? Praten zonder oordelen of wijzen is heel moeilijk. Allebei zijn we dominant, eigenwijs, stug en goed gebekt.
Wat nu? Is het mogelijk om de casus uitgebreider voor te leggen?
Vriendelijke groet,
Gerard

Het advies
Expert
Susanne Donders
Gezin en relatie
Beste Gerard,
Zelfs als je het gevoel hebt dat alle liefde uit je relatie verdwenen is en er alleen maar negativiteit heen en weer gaat, is een relatie te redden: als er nog iets gloeit, je het beiden graag wilt en als je je inzet.
Elke relatie is uniek en heeft een eigen dynamiek die erg ongrijpbaar kan zijn. Je weet als je er middenin zit soms niet wat er gebeurt, en op de automatische piloot schiet je in een negatief patroon. Een ongelukkige relatie wordt door allerlei krachten bij elkaar gehouden en tegelijkertijd door negatieve prikkels geteisterd en gehinderd in herstelpogingen. Dat laatste is belangrijk: doen u en uw vrouw nog wel eens oprechte pogingen tot herstel of speelt u meer een soort ‘kat en muisspel’ of eerder een ‘zoek de boef’?
U beschrijft dat u al een hele tijd gewend bent een strijd te voeren waarin u elkaar op krachtige verbale wijze als ‘het probleem’ benadert. Uit onderzoek naar de verschillen tussen succesvolle en minder succesvolle relaties blijkt dat de frequentie van ruziemaken op zichzelf niets zegt. Wél de wijze waaróp je ruzie maakt.
Elkaar persoonlijk bekritiseren, je steeds verdedigen tegen elke klacht van je partner, een minachtende houding aannemen (ook al ben je ervan overtuigd dat dit onvermijdelijke zelfverdediging is) of een muur optrekken als een stilzwijgende vijandelijke linie – dat zijn de manieren van ruziemaken die veel schade geven.
U heeft waarschijnlijk een fase achter de rug met opgroeiende kinderen waarin je niet zoveel meer met elkaar opgetrokken bent als vrienden. Er is veel te vaderen en moederen in een gezin in die levensfase en ook daarbuiten veel te doen. Een goede band houden lukt alleen als je elkaar goed blijft kennen en op elkaar gericht blijft als partners. Dat kan door dingen met elkaar te ondernemen, tijd te maken voor intimiteit maar ook door eenvoudig op de hoogte te blijven van elkaars wereld in kleine dagelijkse dingen.
Als je je ongelukkig voelt bij elkaar kan dat ook betekenen dat je gewoon niet meer weet hoe je nader tot elkaar kunt komen. Of je doet er niets meer aan omdat je bang bent voor teleurstelling; dat het je niet zal lukken en de ander niet thuis geeft als jij je best doet om contact te maken.
U lijkt aan de ene kant van elkaar ‘vervreemd’ te zijn geraakt en aan de andere kant een gedragspatroon met elkaar te hebben ontwikkeld waarin je niet veilig bent en de verhoudingen voortdurend op scherp staan.
Als het echt bijna 12 uur is in uw relatie zou ik uw vrouw proberen te motiveren om hulp te zoeken en zeggen dat u daarmee uw relatie wil herstellen. In plaats van te zeggen dat ze van een therapeut maar eens datgene moet horen wat ze van u niet wil aannemen.
Neem een moedig besluit en doe een oprechte poging het vertrouwen te herstellen door het initiatief te nemen. Misschien gelooft ze u nog niet; kan ze u niet vertrouwen. Mensen met matige relaties worden meestal niet beter van een scheiding, de kinderen ook niet, maar het gaat over het algemeen ook niet vanzelf beter.
Als therapie een te grote stap is: aan de hand van een relatietherapiemethode die de laatste jaren heeft bewezen effectief te zijn (zogeheten Emotionally Focussed Therapy, EFT), is een zelfhulpboek geschreven, ‘Houd me vast’ door Sue Johnson. Ik raad u aan dit te kopen en met uw vrouw door te nemen.
Voor het voorleggen van uw casus is op deze plek helaas geen plaats. U kunt via internet of via uw huisarts zoeken naar een geregistreerd psychotherapeut, gespecialiseerd in relaties
(voor de omgeving Badhoevedorp/Haarlem zie debosgroep.nl).
Vriendelijke groet,
Susanne Donders