De vraag
Hij vindt overal iets van
Mijn man geeft vaak – al zuchtend – commentaar op zijn omgeving. Allerlei dingen moeten volgens hem beter, efficiënter. Ik probeer juist niet snel te oordelen. Omdat ik me steeds vaker aan hem ergerde, zijn we in relatietherapie geweest. Sindsdien probeert hij oprecht minder hard te oordelen. Maar dat lukt hem dus niet.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Het is fijn dat je voordeel hebt gehaald uit relatietherapie. Maar één ding heb je nog niet geleerd en dat is om het oordelen over je manachterwege te laten.
Vind je dat niet gek, dat je het belangrijk vindt om niet te oordelen en dat je nu zo streng oordeelt over je oordelende man?Leren om niet te oordelen is een kwestie van de geest tot rust brengen.
Alle kleine ergernissen die zich tot nu toe hebben opgestapeld en die leiden tot fricties en spanningen en ruzies maken je geest onrustig.
Ik raad je aan om dingen te doen die je rustig maken. Mediteer je? Misschien is dit de tijd om ermee te beginnen. Maar sporten kan ook. Zulke activiteiten geven rust.
Of wat dacht je van tekenen en schilderen, schrijven of breien? Ik noem maar wat.Als je rustiger bent geworden, kun je de boosheid en teleurstelling die je man je bezorgt beter aan. Je kunt dan je gezond verstand beter laten werken.
En wat zal je gezond verstand je zeggen, op het moment dat je man weer eens zo’n zucht slaakt? Lekker laten zuchten. Alle gedrag waar je aandacht aan besteedt, wordt sterker. En wat je negeert, neemt af.