De vraag
Hoe blijf ik rustig tegen mijn kinderen?
Ik word regelmatig boos op mijn kinderen van 4 en 6 jaar. Als we ’s ochtends de deur uit moeten, heb ik het gevoel dat ze expres alles heel langzaam doen en klieren, terwijl ik probeer ze op tijd op school te krijgen. Op weg naar mijn werk voel ik me dan rot en schuldig over mijn boosheid.

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Af en toe uit je slof schieten tegen je treuzelende kinderen is helemaal niet erg, dat gebeurt ons allemaal en hoort erbij. Maar het is voor iedereen een stuk fijner als het niet elke ochtend gebeurt. Hoe je dat voorkomt? Begint met ruim de tijd nemen. Komen jullie aan de late kant uit bed, dan moet je je kinderen meteen al gaan opjagen en daarvan raakt iedereen geïrriteerd. Sta eens heel vroeg op en kijk hoe lang jullie nodig hebben om alles in rust te kunnen doen; die tijd houd je vanaf dan aan.
Stel ook een duidelijke ochtendroutine in, met vaste afspraken over wie wat doet: tafeldekken, broodtrommels, douchen, aankleden, enzovoorts. Zodat iedereen weet wat er van hem wordt verwacht. En misschien kun je ’s avonds al wat dingen klaarzetten?
Los daarvan kun je proberen om de rust te bewaren door je kinderen duidelijke, positieve instructies te geven, te benoemen wat goed gaat en rustig en duidelijk te corrigeren. Voel je je adrenaline oplopen? Adem tien keer diep in en uit, daarmee brengt je rust in je lijf. En tot slot: neem het getreuzel van je kinderen niet persoonlijk, zo is het namelijk niet bedoeld.