De vraag
Hoe motiveer ik mijn zoon voor school?
Sinds die lange coronaperiode is mijn zoon (10) minder vrolijk en heeft hij helemaal geen zin meer om zijn best te doen voor school. Hij vertrekt ’s ochtends met veel tegenzin en zit ook over het algemeen minder goed in zijn vel. Moet ik me zorgen maken en wat kunnen we doen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Onzekerheid, angst, teleurstellingen… Je kind kan daardoor nu nog altijd minder goed in zijn vel zitten en/of minder gemotiveerd en enthousiast zijn over school.
Het komt waarschijnlijk wel weer goed als alles over een langere periode rustiger gaat verlopen. Je kunt je kind wel helpen door regelmatig tussen neus en lippen door te vragen hoe het met hem gaat. Wat vindt hij lastig aan de afgelopen periode? En hoe gaat het nu?
Luister zonder van alles te gaan oplossen of relativeren. Check met school of hij daar goed functioneert, ook sociaal gezien, en vraag of ze hem wat extra aandacht geven en in de gaten houden.
Houd thuis dagelijkse routines aan, zorg voor voldoende sociale contacten en leuke momenten waarop jullie samen zijn. Houd wel goed in de gaten of je op termijn een stijgende lijn ziet. Is die er niet, of wordt het erger, neem dan contact op met de huisarts zodat er wat extra hulp voor je zoon kan worden opgestart.